Nytt avtal för skärgårdstrafiken blev klart sent under onsdagskvällen. Arkivbild. Foto: Sussi Lorinder Politik Nytt rederi i Stockholms skärgård 19 Maj 2017 Efter omfattande ekonomiska problem har Skärgårdsbolaget 1 likviderats och trafiken övertagits av Rederi AB Faludden. Ombordpersonalen behåller sina tjänster, men Landstingets utgifter ökar kraftigt. För drygt ett år sedan gick Gotlandsbolaget in som majoritetsägare i dåvarande TRSM 1, sedermera Skärgårdsbolaget 1. Rederiets skulle skapa stabilitet i den turbulens som rådde inom skärgårdstrafiken sedan senaste upphandlingen. Men i april lät Waxholmsbolaget meddela att Skärgårdsbolaget 1 likvideras på grund av ett omfattande ekonomiskt underskott. Istället tilldelades Rederi AB Faludden, helägt av Gotlandsbolaget, trafiken. All personal erbjöds att följa med i flytten, men Landstinget tvingades skjuta till ytterligare åtta miljoner kronor vilket innebär en fördyring av trafiken med 13 procent. – Vi hade inget annat val än att tillföra pengar, annars hade trafiken stannat, säger Suss Forssman Thullberg på trafikförvaltningen. Enligt såväl trafikförvaltningen som Gotlandsbolaget orsakades underskottet av de nya förutsättningar som uppstod sedan kammarrätten förra hösten underkände den ursprungliga upphandlingen. – Den stora skillnaden är tidsaxeln, säger Håkan Johansson, vd i Gotlandsbolaget. När vi gick in i det här fanns ett tolvårigt avtal. Efter domen blev det bara två år vilket är en enorm skillnad. Den nya överenskommelsen med Faludden gäller till mitten av oktober. Därefter kan trafikförvaltningen välja att antingen förlänga avtalet till december 2018 då den nya, stora upphandlingen sker, eller låta någon annan operatör ta över driften. – Får vi in ett seriöst anbud från någon som visar att de kan driva trafiken billigare än dagens avtal kommer vi att tilldela dem trafiken. Annars fortsätter vi med Faludden, säger Suss Forssman Thullberg. Om Gotlandsbolaget och Rederi AB Faludden kommer att lägga in ett anbud i nästa stora upphandling, vill Håkan Johansson i dagsläget inte uttala sig om. – Vi arbetar långsiktigt och har två mål med vår verksamhet: Att säkerställa den dagliga driften för passagerarna och att skapa trygghet och stabilitet för våra anställda. Om vi är intresserade av att fortsätta driva trafiken beror på förutsättningarna och det vet vi först när underlaget till upphandlingen presenteras. AktuelltFartygPolitik Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025