Den nya bogserbåten ska levereras under början av 2019. Den är 36 meter lång och kommer bli den första båten med Wärtsiläs nya hybridlösning. Illustration: Wärtsilä Marine Solutions Fartyg Hybriddrift för Luleå Bogsers nya båt 20 December 2017 Nya bogserbåten i Luleå får hybriddrift. Med batterikraft och dieselmotorer i drift samtidigt kommer Luleå Bogsers nya båt att uppnå en kapacitet på 100 ton. Det är finska Wärtsilä som är leverantörer av motorer, batterier och systemet för hybriddrift. Bogserbåten blir den första att utrustas med företagets nya HY2 hybridmoduler. Enligt Wärtsilä ger hybriddriften stora miljö- och flexibilitetsfördelar vilket i sin tur ger stora ekonomiska fördelar. – Utsläppsnivåerna är cirka 20 procent lägre jämfört med konventionella båtar av samma typ och storlek. Med andra ord ska vi uppnå förstklassiga drift- och miljöresultat, säger Henrik Vuorinen, vd på Luleå Hamn. Den 36 meter långa bogserbåten ska även tjäna som isbrytare och klara att operera i en meter tjock is med en hastighet på 3 knop. Bogserbåten har flera val på kraftkälla vid framdriften. Endast el från batteri, drift med el i kombination med en eller två dieselmotorer, eller endast dieselmotorer. Under drift optimerar hybridsystemet den kombinerade användningen av motorer och batterisystem. Batterierna kan laddas med landström, men de kan även laddas under ett bogseringsuppdrag. Vid fartygsassistans kan bogserbåten uppnå en kapacitet på cirka 100 ton då alla hybridmoduler är i användning jämfört med 90 ton med endast de två dieselmotorerna. Används endast en dieselmotor är kapaciteten cirka 55 ton. – Vi räknar med att Wärtsiläs hybridmodul blir den nya tekniska branschstandarden för propulsionssystem tack vare de tydliga ekonomiska, driftmässiga och miljömässiga fördelarna, säger Giulio Tirelli, Director, Marine Engineering på Wärtsilä Marine Solutions. Den nya bogserbåten är under byggnation i Asturias i Spanien. Enligt planen kommer den att sjösättas i början av 2019. Den konventionella maskindelen är baserad på två Wärtsilä 26-motorer. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025