Åsikter Tillsammans är vi oslagbara 22 December 2017 När vi lanserade kampanjen med ”schysta bananer” för ett antal år sedan var vårt tänk och delvis vårt fokus – förutom sjöfolk på svenskflaggade fartyg och våra medlemmar – på allt sjöfolk på världshaven. Vi är som bekant mycket delaktiga i det internationella fackliga arbetet för att göra vardagen och morgondagen bättre för allt sjöfolk. En kort tid efter att kampanjen lanserats flaggade tyska TT-Line ut fartyget Nils Dacke, och satte henne mot alla odds under polsk flagg. Inte ens de polska redarna och än mindre den polska staten sätter sina fartyg under polsk flagg, men här trodde antagligen tyska TT-Line att man skulle slippa tyska och svenska fackföreningar, inklusive ITF:s berömda ”klåfingrighet”. Men de hade nog inte räknat med att vi skulle växla upp, utöka och intensifiera vårt samarbete mellan länderna kring södra Östersjön. Nils Dacke flaggades ut för nästan exakt fyra år sedan, och idag är det inte ens samma fartyg som flaggades ut som heter Nils Dacke, och hon har inte heller polsk flagg. Flaggan är cypriotisk, och det är en av de drygt 30 flaggor i världen som genom ITF:s FoC (Flag of Convenience) ger ITF rätten och styrkan att förhandla om kollektivavtal tillsammans med de berörda nationella fackföreningarna. ”jag kan lova att vi kommer att skörda framgångar” Tack vare mycket bra samordning mellan berörda fackförbund så kan vi nu fyra år senare konstatera att samarbete ger resultat, och en del resultat kommer framför allt 2018. Detta trots att vi kanske inte har lagt ner riktigt så mycket arbete som vi hade önskat, eftersom vi koncentrerat oss på att utveckla samarbetet mellan de sociala parterna nationellt. Genom det smått unika samarbetet inom sjöfartsbranschen i Blå Skatt, och numera Blå Tillväxt, har vi givit den goda svenska modellen ett ansikte. Vi skall återigen ta krafttag kring samarbetet på Östersjön, och jag kan lova att vi kommer att skörda framgångar. Det kommer vi att kunna visa på redan under nästa år. Genom samarbetet kommer vi att förhandla fram tryggare anställningar, vettiga avlösningssystem och riktigt märkbara löneökningar. Det är det som är det fiffiga med den fackliga idén – tillsammans är vi oslagbara. Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025