Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Åsikter Mer svensk flagg, tack! 01 Juli 2019 Förra året skedde flera tillbud längs vår kust med fartyg som seglar under så kallad FoC-flagg (Flag of Convenience). Det är flaggor som ITF* klassat som bekvämlighetsflagg, vilket innebär att ägaren har sitt fartyg registrerat i en annan flaggstat och inte det land som den registrerade ägaren faktiskt befinner sig i. Allt för att gömma sig bakom flaggstater med i många fall ingen eller ytterst liten kontroll av ”sin” fartygsflotta. I två uppmärksammade fall av sjöfylleri var fartygen flaggade i Panama och i det västindiska öriket Antigua och Barbuda. Knappast länder med några egenägda fartygsflottor att tala om, tvärtom. Så gott som alla FoC-flaggländer saknar eget ägt och kontrollerat fartygstonnage. Man lånar ut sin flagg som en strikt lukrativ affärsidé till rederier som av en eller annan orsak har något att dölja. ”Man lånar ut sin flagg som en strikt lukrativ affärsidé” Dessa olustiga händelser medförde att regeringen, med all rätt, kort efter tillbuden tillkallade myndigheter och organisationer från hela branschen. De ville höra vad vi med våra olika kompetenser hade för teorier, uppfattningar och eventuella lösningar för att komma tillrätta med bakomliggande orsaker till sjöfylleri och andra typiska omständigheter som kretsar kring många av dessa flaggor likt flugor kring en hundskit. Regeringen kallade nyligen till ett uppföljningsmöte i samma ämne för att höra hur läget är idag, och om myndigheter och organisationer har några nya uppslag i frågan – som peppar peppar ta i trä hittills inte har upprepats (upptäckts) under 2019. Det intressanta är att många inblandade parter har en relativt klar samsyn. Bekvämlighetsflagg, redare och fartyg, kulturer, besättningar, tvåvaktssystem och sociala skillnader, ibland ren social misär, är bakomliggande faktorer till det som utkristalliserar en viss typ av usel sjöfart i vår närhet. Jag har min egen uppfattning om vad som är en stor del av orsaken och den röda tråden till att olyckor och tillbud sker – och jag är övertygad om skälen till att detta sker inom just denna del av sjöfarten. En sjöfart med småtonnage, bekvämlighetsflagg, tvåvaktssystem med tjänstgöringsperioder på 9–12 månader och ett utbrett fusk med vilotid och arbetstid är inte något en vettig person vill befatta sig med. ”Detta är inget som en vettig person vill befatta sig med” Det är en sjöfart med exploaterade sjömän utan socialt skyddsnät, där de anställda i praktiken bara får utbetalt hälften av en redan usel lön på grund av dubbel bokföring. Det är den värsta sortens sjöfart som ingen vill ha – förutom ett fåtal oseriösa redare som inte har i sjöfartsbranschen att göra. Motsatsen till detta är den svenska sjöfarten – med många moderna fartyg, en klar majoritet av seriösa redare, duktigt och erkänt sjöfolk som har hyfsade villkor och social trygghet. Mer svensk flagg, tack! Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk ÅsikterLedare Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025