Ramelias besättning strax före avgång från Kina. Precis som tidigare fartyg i serien har Ramelia svensk flagg. Foto: Christian Nilsson Fartyg Ramelia levererad till Älvtank 17 September 2019 Igår levererades nybyggda Ramelia till Donsörederiet Älvtank. Fartyget är nummer sex i serien moderna gasdrivna tankfartyg. När Sjömannen får tag i Christian Nilsson på Älvtank är han i Kina och har precis vinkat av Ramelia och hennes besättning. – De avgick för ett par timmar sedan och är på väg nerför floden för att ta sig hemåt mot Europa, förhoppningsvis med last från Malaysia. Därefter kommer hon att sättas in i den vanliga traden, säger han. Ramelia ingår i en serie tankfartyg med gasdrift som beställts av de tre västsvenska rederierna Älvtank, Furetank och Thun Tankers. Fartygen är byggda på det kinesiska varvet Avic Dingheng. Liksom övriga fartyg i serien ska Ramelia gå i trafik i Europa inom nätverket Gothia Tanker Alliance. Ramelia och hennes systrar beskrivs som de mest miljövänliga tankfartygen som finns. Skrovdesignen minskar vattenmotståndet och ger lägre bränsleförbrukning, och gasdriften reducerar skadliga utsläpp. – Fartygen drivs av LNG (naturgas) fram till dess att det finns tillräckligt med biogas att bunkra. Det är det vi väntar på. På sikt ska de köras på biogas, säger Christian Nilsson. Ramelia är det sista fartyget i den ursprungliga beställningen som lades hösten 2017. Sedan dess har Furetank beställt ytterligare två fartyg som ska levereras under 2020 och 2021. Det första av dessa två har precis börjat byggas. Ramelia är 150 meter lång, 23 meter bred och har en tankkapacitet på 20 000 kubikmeter. Foto: Christian Nilsson Läs mer: Byggd för besättningen, Ännu ett fartyg på ingång, Fure Ven får ännu en syster, Fure Ven levererad i Kina, Furetank beställer nytt – och säljer nybygge AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025