En ny Sifo-undersökning visar att konsumenter är beredda att vänta längre på sina varor om transportsättet är mer klimatsmart än det snabbaste transportslaget. Arkivfoto: Dick Gillberg Hållbarhet Konsumenter prioriterar hållbara transporter 09 Januari 2020 Två av tre svenska konsumenter (68 procent) är beredda att välja en längre leveranstid för en beställd vara om transportsättet är mer klimatsmart än det snabbaste transportslaget. Det visar en ny Sifo-undersökning. Det sägs ofta att Sveriges konsumenter vill ha sina varor så snabbt och billigt som möjligt, vilket gynnar mindre hållbara transportslag som lastbilar och flyg. Men den föreställningen stämmer inte, enligt en ny Sifo-undersökning. Igår publicerade Sjöfartsverket en sammanställning om transporter och sjöfartens möjligheter att bidra till de klimatpolitiska målen. Sifo-undersökningen presenterades i samband med detta. – Transportköparna inom näringslivet har sedan länge agerat efter logiken om lägst pris och kortast transporttid. Det är därför glädjande att hela två av tre konsumenter prioriterar hållbara leveranser framför korta transporttider, säger Katarina Norén, generaldirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande. Två av tre konsumenter prioriterar hållbara leveranser framför korta transporttider Undersökningen ger flera insikter om hur Sveriges konsumenter resonerar kring transporter. En tredjedel uppger att de tar ganska eller mycket stor hänsyn till hur varor de köper i butik eller på nätet transporteras, från råvara till tillverkning och hela vägen till dem. Denna andel kan komma att öka i framtiden – 43 procent uppger nämligen att de tar större hänsyn idag än för fem år sedan (5 procent uppger att de tar mindre hänsyn idag). Undersökningen visar även att det finns en bred kunskap om att sjöfarten är mer hållbar än transporter via flyg och lastbil. – Siffrorna talar sitt tydliga språk, men vi kan fortfarande göra mer. Därför uppmanar jag nu Sveriges konsumenter att börja ställa tydligare krav på hållbara transporter. Kapaciteten inom den svenska sjöfarten är mycket god. Ett enda normalstort fartyg på Östersjön motsvarar dessutom hela 500 lastbilar, säger Katarina Norén. Jag uppmanar Sveriges konsumenter att börja ställa tydligare krav på hållbara transporter Inrikestransporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Hållbara transporter är därför ett förbättringsområde som prioriteras högt. Riksdagen har fattat beslut om att klimatutsläppen från alla transporter i Sverige ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Samtidigt visar Trafikverkets beräkningar att mängden gods kommer att öka med 65 procent fram till 2040. Detta ställer stora krav på åtgärder inom transportområdet, påpekar Sjöfartsverket i sitt pressmeddelande. Om klimatmålen ska nås behöver utsläppen från transportsektorn minska kraftigt och mer gods behöver gå via sjöfart och järnväg. AktuelltHållbarhet Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025