Marcus Risberg, vd för Tallink Silja. Foto: Tallink Silja Politik Tallink Silja efterlyser ändrat sjöfartsstöd 07 Maj 2020 Sjöfarten hotas om inte regeringen tillfälligt ändrar lagen om sjöfartsstöd, menar Tallink Siljas vd Marcus Risberg. Två små ord i dagens förordning ställer till det för rederierna. En teknikalitet i lagen om sjöfartsstöd riskerar att omkullkasta det arbete som gjorts för att rädda jobben på sjön, menar Tallink Silja. I ett pressmeddelande skriver rederiet att tusentals personer riskerar uppsägning om inte politikerna agerar snabbt. Och i förlängningen hotas enligt rederiet såväl sjöfart som export och turism, som är helt beroende av fartygstrafiken till Sverige. Sjöfartsstödet kom till för att säkerställa svensk sjöfarts konkurrenskraft internationellt, och därmed kunna behålla fartyg under svensk flagg. Som villkoren för sjöfartsstöd är utformade idag utgår stödet bara under förutsättning att ”fartyget används i trafik som är utsatt för internationell konkurrens på sjöfartsmarknaden”. Orden ”i trafik” innebär att sjöfartsstödet dras in när trafiken, som nu, tillfälligt står stilla. – Regeringen var snabb på att införa korttidspermittering vilket Tallink Silja direkt införde som ett sätt att säkra bolagets överlevnad och personalens anställningstrygghet. Därför är det mycket märkligt att regeringen nu verkar tillåta att en ordalydelse i förordningen om sjöfartsstöd helt omintetgör effekterna av dessa korttidspermitteringar, säger Marcus Risberg, vd för Tallink Silja, i pressmeddelandet. För Tallink Siljas del handlar det om cirka tusen sjömän som riskerar uppsägning om inte sjöfartsstödet kan löpa på parallellt med korttidspermitteringarna. – Regeringens tystnad är oerhört frustrerande. Eftersom sjöfartsstödet redan är budgeterat för, och inte blir ett öre dyrare för att man samtidigt har infört korttidspermittering, så torde en tillfällig ändring av lagen om sjöfartsstöd endast vara en teknikalitet som skulle kunna rädda tusentals jobb och i förlängningen en näring som är av stor betydelse för Sverige, säger Marcus Risberg. AktuelltPolitik Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025