Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark och utredaren Rikard Engström. Politik 73 förslag från politiker om sjöfart 09 Oktober 2020 73 motioner där ordet sjöfart nämns. Det lämnade riksdagspolitikerna in under årets allmänna motionstid. Flest förslag kommer från Moderaterna följt av Socialdemokraterna. Politikerna föreslår bland annat att tillsätta ett sjöfartsråd, avskaffa farledsavgifterna samt utveckla och förenkla tonnageskatten. Flera vill också flytta gods från väg till järnväg och sjöfart. Branschorganisationen Svensk Sjöfart har gjort en sammanställning av alla motioner som nämner ordet sjöfart. Föreningens vd Rikard Engström ser positivt på att flera av branschens egna förslag återspeglas i motionerna. – Moderaternas förslag om att utvärdera tonnageskatten för att få fler svenskflaggade fartyg, förhandsbesked om sjöfartsstöd samt en översyn som säkerställer att sjötrafikens olika avgifter och skatter inte sammantaget försämrar svensk sjöfarts konkurrensvillkor är som ljuv musik i mina öron, säger han i en kommentar. Man måste vara ärlig, påpekar han, och säga att svensk sjöfartspolitik lyst med sin frånvaro under de senaste decennierna. Det avspeglas inte minst i antalet svenskflaggade fartyg. – Nu när många rederier lämnar UK-flaggan på grund av Brexit hade jag önskat att den svenska flaggan var det naturliga valet för rederierna, åtminstone de med svenskkoppling. Så är dessvärre inte fallet. Därför är det viktigt och glädjande att se alla goda förslag som presenteras i motionerna från yttersta vänster till yttersta höger. Det är även mycket positivt att partierna har insett sjöfartens betydelse för samhället, säger Rikard Engström. Mycket positivt att partierna har insett sjöfartens betydelse för samhället Seko sjöfolks ombudsman Mikael Lindmark har gått igenom motionerna och är överlag nöjd. Det finns positiva delar i samtliga partiers motioner. – Tyvärr är det ingen som tittar på helheten och ser till alla faktorer som påverkar sjöfarten. Det finns motioner om allt från farledsavgifter till isbrytning, om sjöfartsråd och om strategiska hamnar. Allt detta är bra. Men det finns ingen som går igenom allt och tittar på de samlade ekonomiska konsekvenserna, säger han. Tyvärr är det ingen som tittar på helheten Mikael Lindmark lyfter fram flera motioner lite extra. Socialdemokraternas om strategiska hamnar är spännande, tycker han. Liberalernas motion om att se över Sjöfartsverkets ekonomiska förutsättningar och hur farleds- och lotsavgifter påverkar den svenska sjöfarten är bra, liksom Miljöpartiets förslag om kraftfullare miljödifferentiering av farledsavgifterna. Men allra gladast är han för Vänsterpartiets motioner. Framför allt den som handlar om förbättrade arbetsvillkor i yrkestrafiken. – Den tar upp tillsynsansvaret för arbetsmiljön till sjöss, som är en fråga som Seko sjöfolk driver. Den ifrågasätter också cabotage-reglerna som gör att ett fartyg med EU-flagg och usla arbetsvillkor kan segla mellan två svenska hamnar, och den tar dessutom upp jämställdhet och metoo. Det är den mest omfattande motionen gällande arbetsvillkor inom sjöfarten någonsin, och det ska Vänsterpartiet ha cred för, säger Mikael Lindmark. AktuelltPolitik Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025