Fackligt Enkät: Varför är du förtroendevald och vad är din drivkraft? 20 Oktober 2020 Jimmy Lundberg, kontaktombud i Viking Icebreaker, förtroendevald sedan cirka 1 år – Jag var på ett möte där en ombudsman frågade om jag ville bli kontaktombud och då blev jag det. Jag vill jobba för säkrare och rättvisare arbetsplatser och säkrare arbetsmiljö. Sedan vi fick kontaktombud har samarbetet mellan olika avdelningar ombord blivit bättre och vi har fått en trivsammare arbetsplats. Ibland är det mycket jobb att vara kontakt-ombud och då tar det lite av fritiden, även om jag försöker göra det mesta på arbetstid. Om man undrar något finns det utbildningar att gå och folk att fråga. Behöver man hjälp är det bara att ringa till en ombudsman, jag upplever att de nästan alltid är tillgängliga. Håkan Ziethén, vice sektionsordförande i TT-Line, förtroendevald sedan cirka 8 år – Jag är förtroendevald för att det behövs. Jag tycker att man ska hjälpa till. Alla röster måste få bli hörda, och de som inte har någon egen röst får man hjälpa. Vi har haft svårt att rekrytera kollegor på jobbet till fackliga uppdrag. Jag får ofta frågan ”vad gör ni?” och ”tar det mycket tid?”. Svaret är faktiskt att det tar mindre tid än jag trodde. Sedan kan det förstås hända saker som man måste ta tag i vid fel tidpunkt. Det bästa med uppdraget är känslan när man gjort något bra, när man känner att ”detta fick vi ordning på, det här problemet löste vi”. Då blir man enormt glad. Sonny Ryberg, kontaktombud i Terntank, förtroendevald sedan 1999 – Jag brinner för att hjälpa andra. Jag vill att folk ska få reda på att det finns ett alternativ till att inte vara medlem i facket – och att det alternativet är mycket bättre. Folk måste få veta att vi hela tiden kämpar för rättigheter, -lagar och avtal. Och inte minst mot fiffel-redare, som ju faktiskt finns i Sverige också. Facket gör stor nytta och det måste vi berätta om. Då är det bra att vara ett ansikte utåt. Hans Johansson, kontaktombud i Styrsöbolaget, förtroendevald sedan cirka 4 år – Jag tycker att rätt ska vara rätt. Det är viktigt att bevaka våra rättigheter och bra att ha koll så att arbetsgivarna inte blåser oss. Det är också bra att genom Seko sjöfolk träffa kollegor från andra rederier som har liknande arbetssituation. Jag jobbar i ett bra rederi och det förstår jag extra tydligt när jag hör andra berätta. Jag jobbade på samma båt som min företrädare Ralf och tog över både hans tjänst och hans uppdrag som förtroendevald när han slutade. Uppdraget innebär inte så mycket arbete för mig just nu, men det kan naturligtvis ändra sig. Nu gör jag i stort sett allt på arbetstid. Läs mer: ”Var inte rädd att prova” AktuelltFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025