”Vi ser mycket allvarligt på att Transportstyrelsen sätter en så viktig skyddslagstiftning som cabotagereglerna ur spel genom att meddela tillstånd på löpande band”, säger Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk. Foto: Marinetraffic/Nils Junge, Dick Gillberg Internationellt ”Cabotagereglerna sätts ur spel” 27 Oktober 2020 Transportstyrelsen ger ett Marshall Islands-flaggat cementfartyg tillstånd att göra en resa mellan två svenska hamnar. Men Seko sjöfolk överklagar beslutet. – Vi vet att det finns svenskflaggade fartyg tillgängliga, säger ombudsman Mikael Lindmark. Resor i inrikes trafik ska enligt de så kallade cabotagereglerna ske med fartyg under EU-flagg eller annan godkänd flagg. Undantag för enstaka resor kan utfärdas av Transportstyrelsen om den som ansvarar för lasten kan visa att det inte finns godkänt tonnage tillgängligt som kan utföra transporten. Igår gav Transportstyrelsen tillstånd för cementtransportfartyget Danavik, registrerad på Marshall Islands, att göra en resa från Slite till Malmö med 2500 ton cement ombord. Myndigheten skriver i beslutet att det i ansökan framgår att ”lasten har cirkulerats på den öppna marknaden under vecka 43 samt i väl inarbetade kanaler, dock utan att hitta tonnage med godkänd flagg anpassat för transport och lossning av cement”. Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk, är inte imponerad. Han påpekar att det sedan den 15 september i år har utfärdats åtta temporära kustfartstillstånd för just det här fartyget. – Hon kommer under perioden 15 september till 2 november ha seglat enbart på svenska hamnar. Vi ser mycket allvarligt på att Transportstyrelsen sätter en så viktig skyddslagstiftning som cabotagereglerna ur spel genom att meddela tillstånd på löpande band, säger Mikael Lindmark. Seko sjöfolk brukar ha förståelse för att befraktare måste använda tonnage som inte är accepterat enligt cabotagesystemet. Ibland finns inga tillgängliga godkända fartyg. Eller så är transporten av sådan art att det saknas fartyg med godkänd flagg som kan utföra den. – Vi kommer aldrig att sätta oss på tvären om det handlar om en enskild händelse. Men i det här fallet handlar det snarare om att smita från kostnader, säger Mikael Lindmark. Vi kommer aldrig sätta oss på tvären om det handlar om en enskild händelse Att det i fallet ovan inte skulle finnas något lämpligt tonnage menar han är helt felaktigt. – Vi vet att det svenskflaggade fartyget Sunnanvik förlorade sin fasta charter för just den här lastägaren, eller operatören, för mindre än ett år sedan. Orsakerna var flera men kostnaden var en av dem. Sunnanvik går idag på spotmarknaden och har funnits tillgänglig under den period då det utfärdats inte mindre än åtta tillstånd, säger han. Seko sjöfolk har därför överklagat Transportstyrelsens två senaste beslut. – Lastägaren väljer att med hjälp av Transportstyrelsen kringgå cabotagereglerna och fortsätta med samma typ av laster, till samma destinationer, men med ett mycket billigare fartyg än det svenska fartyget som man sa upp kontraktet med. Det måste vi protestera mot, säger Mikael Lindmark. Lastägaren väljer att med hjälp av Transportstyrelsen kringgå cabotagereglerna Mikael Wikander är handläggare på Transportstyrelsen. Han menar att myndigheten följt den förordning som finns när man utfärdat tillstånden ovan. – Det handlar om ifall det finns tillgängligt tonnage eller inte. Ytterst är det operatören som har insyn i detta och ska komma med bevis. I det här fallet har operatören vid flera tillfällen visat att det inte funnits något tillgängligt tonnage, säger han. Enligt Seko sjöfolk fanns ju ett svenskflaggat fartyg tillgängligt under aktuell period? – Det ska finnas fartyg i den omedelbara närheten för just den aktuella resan. Vi har tittat på detta också. Mäklaren har styrkt med intyg från operatören att det inte funnits fartyg tillgängliga och vi har grundat beslutet på det. Sedan kan man såklart diskutera vad som ska menas med omedelbar närhet, säger Mikael Wikander. Han anser inte att Transportstyrelsen gjort fel som utfärdat de åtta temporära kustfartstillstånden, men säger också att han förstår varför beslutet överklagas till regeringen. – Vi ser fram emot att höra vad regeringen kommer fram till. Om utfallet blir att praxis ska ändras så är vi naturligtvis öppna för det, säger han. AktuelltInternationellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025