Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk. Foto: Dick Gillberg Åsikter Ett hyfsat bra avtal 15 Februari 2021 Som du antagligen redan sett och hört, så blev vi klara med avtalsförhandlingarna med SARF (Sjöfartens Arbetsgivareförbund) i mitten av januari månad. Dessa förhandlingar gäller Färjeavtalet, Storsjöavtalet och tillhörande specialavtal såsom Europa-, Thuleland- och Hamn- och Bogseravtalen. Eftersom spelplanen, ramarna och principerna redan hade lagts av Metall- och Verkstadsindustrins parter den 1 november, så var det ju inte så mycket annat att göra än att gilla läget och laga därefter med vår förhandlingsmotpart inom sjöfarten för våra avtal. Det bör nämnas att det finns ett antal saker som gjorde 2020 års avtalsrörelse väldigt speciell. Främst stavas detta Covid-19 och den pandemi som slog till i Sverige i våras när många avtal mellan LO och Svensk Näringsliv skulle dra igång. Ekonomin störtdök, företag drog temporärt ner på verksamheten och stängde i vissa fall ner helt ett tag, och det kom rekommendationer från myndigheterna till oss alla att ta vårt ansvar mitt i brinnande pandemi. Detta slog initialt ut i stort sett hela sjöfarten. Vi kunde ganska snart se att en hel del återhämtade sig hyfsat snabbt och hyfsat bra, men inte den del av sjöfarten som hade som affärsidé att nästan enbart transportera passagerare. Det blev ganska snabbt en mardröm för de redare som enbart satsat på kryssningstrafik, som nu tvärdog i stort sett över en natt. Det blev ganska snabbt en mardröm Därför är vi nöjda med att vi – med tanke på omständigheterna som varit och hur tråkigt det tyvärr visar sig vara ett tag framöver också – ändå kom i land med ett hyfsat bra avtal. Och detta i en hyfsat god gemensam förhandling med redarnas representanter. Vi har fått bra krontalsutfall jämnt över i alla tariffer, vilket är ett utomordentligt rättvisetänk där alla får samma löneökning, oavsett ålder och tjänst ombord. Vi fick procentjusteringar på sedvanliga tillägg och vi fick även en procenthöjning på ombordtillägget, vilket ökar antalet kronor ytterligare i lönekuvertet. Det vi också gjorde, som redarna uppskattade otroligt mycket, är att vi än en gång tog ansvar och visade vår vilja att till viss del förstå situationen för de redare som har svårast läge nu. Vi var villiga att göra avtalet baktungt genom att ta den större löneökningen det andra året och den mindre löneökningen första året. Detta visar att vi har förhandlat fram ett hyfsat bra avtal samtidigt som vi visar och faktiskt tar ansvar för branschen när vi känner att vi kan och vill det, vilket vi har gjort under de senaste 25 åren och i högsta grad nu under pandemin. Än en gång tog vi ansvar Utöver löneökningar har vi även förbättrat avtalens texter. Komplexa frågor som vi kände att vi inte mäktade med, dem lyfte vi in i tre olika arbetsgrupper och ska arbeta med under året och en bit in i 2022. Gå gärna in på sjofolk.se och sjomannen.se för att få mer och bättre information. Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025