Den nystartade Sjömansstiftelsen ska stödja sjömän i manskapsbefattning som på grund av olycksfall eller sjukdom inte kan jobba kvar ombord. Arkivbild. Foto: Magnus Glans Arbetsmiljö Hjälp till sjömän som byter bana 17 Februari 2021 Den som inte kan jobba kvar som sjöman ska kunna få ekonomiskt stöd för omskolning. Det är idén med en nystartad stiftelse som Seko sjöfolk ansvarar för. Seko sjöfolks Sjömansstiftelse ska stödja sjömän i manskapsbefattning som på grund av olycksfall, sjukdom eller annan jämförbar händelse riskerar att inte kunna fortsätta jobba som sjöman. Oftast beror det på att sjömannen inte får förnyat läkarintyg för sjöfolk eller annat nödvändigt certifikat och därmed inte kan fortsätta sin anställning som sjöman. – Tanken är att hjälpa sjömän med utbildning och omskolning utöver vad samhället kan erbjuda, säger ombudsman Peter Skoglund som är stiftelsens ordförande. Det kan vara att betala för en kurs eller utbildning som kostar pengar. Den som går en utbildning som betalas av samhället (som högskoleutbildningar) kan ansöka om utbildningsstipendium. Att omskola sig är ett villkor för att få bidrag från stiftelsen. – Det ska vara kopplat till att sjömannen tvingas omskola sig till något annat yrke. Det kan aldrig bli fråga om ersättning för förlorad arbetsinkomst eller ersättning till den som blir oförmögen att ta nytt arbete, säger ombudsman Chang Strömberg som är kassör i stiftelsen. Tanken är att hjälpa sjömän med utbildning och omskolning Sjömansstiftelsen bildades 2019 av Seko sjöfolk i samråd med Sjöfartens Arbetsgivareförbund, SARF. Styrelsen består av representanter från båda parter och administrationen sköts av Seko sjöfolk. En representant från Almega ingår som ständig adjungerad. Pengarna kommer från två håll. Seko sjöfolk har satt in ett startkapital på 500 000 kronor och rederierna avsätter varje -månad 0,1 procent av lönen för sina anställda till stiftelsen. – Vi kom överens om detta i avtalsrörelsen 2017. Det finns reglerat i kollektivavtalen och gäller både SARF och Almega, säger Peter Skoglund. Stiftelsen är öppen för sjömän på Sekos alla avtalsområden. Även anställda vars arbetsgivare inte är medlemmar i SARF eller Almega, men som har hängavtal med Seko, omfattas. Ansökningar tas emot löpande under hela året. Hur mycket bidrag som betalas ut beslutas från fall till fall. Den som är drabbad ska veta att möjligheten finns Chang Strömberg tror att man kommer fånga upp de flesta sjömän som kan ansöka om stöd från stiftelsen i samband med uppsägningsförhandlingar. – Flertalet kommer antagligen den vägen. Men det kan finnas enstaka utöver dem som också är berättigade att söka. Den som är drabbad ska veta att möjligheten finns, säger han. Vill du ansöka om bidrag eller stipendium, eller rådfråga någon om du är berättigad att söka, är du välkommen att kontakta Seko sjöfolk. Liknande stiftelser finns på andra ställen och kallas ofta för loss of license-lösningar. Läs också: ”Jag har lungor som en 70-åring” AktuelltArbetsmiljöFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025