Mest ökade godsmängden i Göteborgs hamn, mätt i ton. Foto: Göteborgs Hamn AB. Åsikter ”Enorma mängder fossilfri el krävs till sjöfarten” 11 Januari 2023 Produktionen av fossilfria och förnybara bränslen måste ta fart för att sjöfarten ska kunna ställa om och minska sitt klimatavtryck. Och det måste ske nu. Det skriver Svensk Sjöfart i en debattartikel i Göteborgs-Posten. Det skriver Fredrik Larsson, ansvarig för miljö- och klimatfrågor hos föreningen Svensk sjöfart, i debattartikeln i Göteborgs-Posten. ”Att sluta transportera (via sjöfart) är inget alternativ om vi inte drastiskt vill försämra vår levnadsstandard givet vår låga grad av självförsörjning av bland annat livsmedel. Vad vi behöver är förnybar el och det snabbt. Politiker och makthavare måste förstå att vi måste få fram den fossilfria elen nu.” Sjöfartsbranschen i Sverige arbetar redan på att minska sitt klimatavtryck och har en vision om noll skadliga utsläpp till luft och vatten år 2050 för internationell sjöfart och 2045 för nationell sjöfart. Men man ställer sig frågande till om samhället verkligen förstår vad som krävs för att så ska ske. ”För att ersätta de 200 miljoner ton olja/diesel som årligen används av världshandelsflottan med elektrobränslen så behöver man ungefär 5 500 TWh/år av förnybar el för dess produktion, vilket är 54 procent mer än vad som idag produceras i hela världen. Detta motsvarar cirka 800 kärnkraftverk eller 580 000 landbaserade vindkraftverk” skriver Fredrik Larsson i debattartikeln. Uträkningen är gjord av den internationella branschorganisationen Intertanko. Svensk sjöfart skickar därför en rad uppmaningar till Sveriges regering. Man vill bland annat se en ökad produktion av förnybar el och framdrivningsmedel, ökad hastighet i utbyggnaden av förnybar el och förnybara bränslen och att de aktörer som går före i utvecklingen gynnas. ”I Sverige testas bland annat bränslen som metanol, vätgas, vind och biogas. Det är helt centralt att dessa aktörer inte lämnas i ett läge där de inte vinner på dessa satsningar,” skriver Svensk sjöfart. Åsikter Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025