Bättre ombordkontroller för fartygstrafik på Östersjön, säger marinchefen. På bilden Galaxy. Foto: Tallink Silja Politik Marinchefen: Skärp kontrollen vid ombordstigning 15 Januari 2024 Risken för att passagerarfärjor och handelsfartyg på Östersjön utsätts för attentat blir allt större enligt marinchefen Ewa Skoog Haslum, som föreslår skärpt säkerhet och bättre kontroller vid ombordstigningen. Det finns brister i säkerheten på Östersjön som bör åtgärdas så fort som möjligt, enligt svenska marinchefen Ewa Skoog Haslum, som ser sjöfartens färjor och handelstrafik som särskilt utsatt för fientliga attentat. I en artikel i Dagens Nyheter uttrycker hon en oro för hotbilden och det sköra läget på Östersjön: – Vi är mycket mer på tå än för 5–6 år sedan, och i praktiken hela tiden beredda på att det ska hända något. En terroristaktion ombord på en färja med tusentals passagerare – vilka konsekvenser det skulle få, också för hela näringen på sikt, säger hon till DN. Skoog Haslum pekar på några av de faktorer som väcker hennes oro: – Vi ser hur Ryssland övar det vi kallar avregling, alltså skapar områden där handelssjöfarten inte får segla, utan tvingas ta andra vägar. Samma sak sker i Svarta havet, där Ryssland trakasserar handelssjöfarten och går ombord på fartyg. De har också minerat. Det kan i värsta fall ske i Östersjön, säger hon till tidningen. Trakasserier av det slag som skett den senaste tiden i Röda havet riskerar skada sjöfarten allvarligt och kan leda till att rederierna byter rutt eller slutar trafikera, menar marinchefen, som tror att en starkare närvaro till sjöss från försvarets sida skulle trygga säkerhetsläget och förhindra att Ryssland flyttar fram sina positioner. En annan viktig åtgärd som hon menar kan göras är mer noggranna kontroller vid ombordstigningen: – Jag tänker ofta på hur rigorösa flygplatskontrollerna är jämfört med kontrollerna till sjöss. Motsvarande kontroller kan behövas här, säger hon enligt DN. Ewa Skoog Haslum, marinchef på Försvarsmakten. Foto: Ylva Bowes FAKTA Skydd av fartyg Det finns tre skyddsnivåer i den så kallade ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) Nivå 1 normal nivå: En viss andel passagerare, bagage, frakt och fordon kontrolleras genom stickprov eller riktade kontroller vid behov. Nivå 2 förhöjt skydd: Alla passagerare, bagage, frakt och fordon kontrolleras. Innebär förhöjda kostnader kostnader och kräver mer tid inför avgång. Nivå 3 vid en exceptionell händelse kan skyddsnivå tre bli aktuell. I Sverige tillämpas ISPS-skyddsnivå 1. Den generella hotnivån för terrordåd är sedan i höstas förhöjd, men det har inte föranlett förändringar av skyddsnivå. AktuelltFartygPolitik Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025