Deltagare på Seko sjöfolks avtalskonferens 2024. Fackligt Tre huvudspår utsedda i årets avtalsrörelse 08 November 2024 Lön, pensioner och vilotid. Det är de huvudspår som Seko sjöfolk vill fokusera på i avtalsrörelsen. Årets avtalskonferens samlade cirka 25 förtroendevalda, som representerar alla Seko sjöfolks medlemsrederier på storsjö- och färjesidan (skärgårdsavtalet avhandlas vid en separat avtalsförhandling). Under två halvdagar, lunch till lunch, gick man igenom de totalt 44 motioner som kommit in. Dessa delades, för överskådlighetens skull, in i fem områden: lön och ersättningar, arbetstid, arbetsmiljö, pension och övriga förändringar i avtalen. Blocket ”lön och ersättningar” var det ämnesområde som fått in flest motioner, 16 stycken. – Det var egentligen mycket diskussioner kring alla block, säger Joakim Hellmouth, som är avtalsansvarig för SARF-avtalen på förhandlingsenheten på förbundskontoret. Joakim Hellmouth. Foto: Malin Vive Deltagarna fick i grupparbeten diskutera med förtroendevalda från olika sektioner än sin egen, vilket gjorde att diskussionerna fick ett annat djup. – Jag upplevde det som att deltagarna fick resonera och diskutera på ett mer utförligt sätt än när konferensen varit enbart under en dag, säger Joakim Hellmouth. Erika Johansson, vice ordförande i sektion Öresundslinjen, var med på avtalskonferens för första gången. Erika Johansson, sektion Öresundslinjen. Foto: Malin Vive – Jag reagerade först över att det var så intensiva diskussioner, många tyckte olika. Men det var ändå en bra känsla att ”här jobbar de på många lösningar”, säger hon. Efter livliga diskussioner kom man fram till att fokusera på tre områden: Löner, pensioner och vilotid. Vilotid är en fråga som hänger kvar från förra avtalsrörelsen. Minsta vilotid måste vara sex timmar, enligt lagen om vilotid för sjömän. Förra avtalsrörelsen ställde Seko sjöfolk krav på tio timmar sammanhängande vila. – Då fick vi in en särskild skrivning i avtalet, förklarar Joakim Hellmouth. Skrivningen löd: Parterna är ense om att vilotidslagstiftningen för sjömän ska ses som ett minimum och vid upprättande av timschema ska, med beaktande av verksamhetens behov, eftersträvas så lång sammanhängande vilotid som möjligt. – Men nu har frågan tagits upp igen, för det känns inte som att skrivelsen vi fick igenom förra gången har fått någon effekt. Tänk dig själv att vara ombord tio dagar och bara få sex timmars sammanhängande nattvila. Det är ingen som mår bra av att sova så lite, säger Joachim Hellmouth. Nu ska yrkandena sammanställas av Joakim Hellmouth. De skickas sedan in till förbundsstyrelsen för godkännande. I februari planerar ”lilla delegationen”, det vill säga Joakim Hellmouth och Kenny Reinhold, att träffa representanter för Sarfs för att växla yrkanden. Därefter tar hela förhandlingsdelegationen ställning till Sarfs motförslag. Avtalsförhandlingar är bokade att dra igång i mars. AktuelltFackligt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025