Haveristen Marco Polo i Hanöbukten, samt ett av Kustbevakningens fartyg. Foto: Kustbevakningens flyg Hållbarhet Utredning om Marco Polos grundstötning klar 17 Februari 2025 Statens haverikommission har nu kommit med sin slutrapport gällande grundstötningen av Marco Polo hösten 2023. Flera orsaker till olyckan pekas ut, bland annat brister i besättningens utbildning. Det var den 22 oktober 2023 som fartyget Marco Polo gick på grund strax utanför Karlshamn. Grundstötningen orsakade omfattande skador på fartygets skrov, och stora mängder tjockolja läckte ut i Hanöbukten. Under resan mellan Trelleborg och Karlshamn uppstod ett fel med navigationsutrustningen, vilket ledde till att fartyget kom ur kurs. I stället för den planerade rutten passerade fartyget på grunt vatten mellan Hanö och fastlandet. Besättningen förstod initialt inte att fartyget grundstött. Detta fördröjde larmning och räddningsåtgärder. Bedömningen av utsläppets omfattning försvårades också av mörker och dålig sikt. Statens haverikommission har nu utrett olyckan och kommit med sin slutrapport i ärendet. Enligt kommissionens rapport orsakades olyckan av att fartygets procedurer inte kunde säkerställa en säker navigering av fartyget efter att navigationssystemen förlorade GPS-signalen. En bidragande orsak var att bryggbesättningen enbart förlitade sig på en navigationsmetod. Bakomliggande orsaker var brister i besättningens utbildning i såväl navigationssystemen som i säkerhetsorganisationssystemet. Utredningen visar också att det förekom brister i kommunikationen mellan olika aktörer under själva räddningsarbetet. Kommissionen föreslår ett antal säkerhetsrekommendationer till flera av de berörda aktörerna, bland annat: Regeringen rekommenderas att utreda hur samhällets förmåga att hantera större fartygsolyckor kan stärkas. En sådan utredning bör se över berörda aktörers roll och ansvar, och även tydliggöra ansvaret för sanering av olja efter en fartygsolycka. Den bör också innehålla åtgärder som kan bidra till att minska risken för fartygsolyckor på grund av störningar eller avbrott i GNSS-systemen. Sjöfartsverket rekommenderas att säkerställa att kontakt så tidigt som möjligt tas med de räddningsmyndigheter på land som kan behöva bistå vid sjöräddning. Myndigheten rekommenderas också att verka för att informationen i internationella seglingsbeskrivningar uppdateras så att det tydligt framgår att Hanösund är att kategorisera som inre vatten och därmed omfattas av lotsplikt. TT-Line föreslås ett antal rekommendationer: Förstärka procedurerna för vaktavlösning på bryggan. Utveckla navigationsprocedurerna och säkerställa att de efterlevs. Säkerställa att bryggbefälen har tillräckliga kunskaper om navigationssystemen. Stärka besättningens kunskaper om säkerhetsorganisationssystemet. Säkerställa att besättningen får tillräcklig övning av nödscenarier för att de snabbt ska kunna identifiera och hantera en uppkommen nödsituation. Se över sina procedurer för hur stödet till fartyget kan förbättras vid olika nödscenarier. AktuelltFartygHållbarhet Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025