Avtalet är klart. Illustration: Shutterstock Fackligt Rejält höjda pensioner för sjöfolket 24 April 2025 Avtalspensionen höjs med en procent under avtalsperioden. Det står klart när förhandlingarna mellan Seko och Sarf nu är klara. – Vår avtalskonferens var tydlig, sjöfolket måste komma ifatt när det gäller pensionerna. Det är unikt att vi fått till en så rejäl höjning på så kort tid, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Tarifflönerna höjs med 1008 kr från och med 1 april 2025 och med 921 kr från och med 1 april 2026. Avtalsvärdet är sammantaget 6,4 procents höjning – 3,4 procent för 2025 och 3 procent för 2026. En viktig fråga för sjöfolket de senaste avtalsrörelserna har varit pensionsfrågan. Nu höjs avtalspensionen med en procent under en tvåårsperiod; 0,5 procent från 1 april 2025 och 0,5 procent från 1 april 2026. Joakim Hellmouth. Foto: Magnus Glans – Att lyckas avsätta en procent till avtalspension och samtidigt behålla fullt löneutrymme i tarifferna är unikt, detta visar på både stort mod och stor kunskap om avtalen från vår avtalsdelegation, säger Joakim Hellmouth, avtalsansvarig ombudsman hos Seko för sjöavtalen. Även Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk, är nöjd med pensionsuppgörelsen. – Vår avtalskonferens var tydlig, sjöfolket måste komma ifatt när det gäller pensionerna, säger han. Nu har vi på två år lyckats ta ifatt en procent, det är ingen som lyckats med så mycket på så kort tid. Givetvis har det kostat, pension får vi inte gratis. Men delegationen har gjort kloka avvägningar och avstått saker i våra avtal som de bedömt får minst negativ effekt för den enskilde sjömannen. – Att höja avsättningen till pension med en procent på två år är historiskt. Inget annat fackförbund har lyckats med det tidigare, säger Mikael Lindmark som varit adjungerad i avtalsdelegationen. En procent i pension kanske inte låter så mycket men om man tänker på att pensionen är långsiktig så är det väldigt mycket. Om man räknar på en lön om 32 000 kronor så blir en procent över 250 000 kronor på 20 år med framtida löneökningar och ränta på ränta effekter och så vidare. För att få igenom en sådan stor avsättning till pensionen måste något avstås. Det innebär att rederitillägget nu tas bort ur avtalet, och att ombordtilläget inte höjs första året på färjeavtalet och inte under hela avtalsperioden på storsjöavtalet. Anledningen till att det skiljer sig åt gällande vad man fått avstå i de två avtalen är att det inte fanns något rederitillägg inom storsjöavtalet som kunde avstås. Därför var delegationen tvungen att hitta något annat att avstå för att få samma pensionsavsättning, och då blev det ytterligare ett år utan höjning av ombordtillägget. Ytterligare en punkt man fick gå med på var att europaavtalets beräkning för arbetstid görs om från att vara 61 timmar per vecka till att vara ett genomsnitt om 61 timmar per vecka under fyra veckor. – Rederitillägget har inte följt löneutvecklingen, det har stått stilla länge. Så det var ett bra läge att växla in ett tillägg som ändå inte följer med löneutvecklingen mot pensioner som gynnar medlemmarna i många år framöver, säger Mikael Lindmark. Att få upp pensionerna har länge varit prio ett från sjöfolkets avtalskonferens. Pensionerna har tagits upp som en av de viktigaste frågorna vid flera tidigare avtalsförhandlingar, utan att man lyckats få igenom någon höjning alls. Är ni nöjda med avtalet? – Jag trodde inte vi skulle lyckas med att få till en procents höjning av pensionsavsättningarna. Att dessutom få igenom det utan att behöva ta från löneutrymmet i tarifferna är en framgång, nu fick vi 6,4 procent i tarifferna och samtidigt en procent i pensionsavsättning. Att vi lyckades med den bedriften gör att man inte kan vara annat än nöjd, säger Joakim Hellmouth. AktuelltFackligt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025