Förbundsstyrelsens förslag till ny organisation röstas igenom av kongressen med siffrorna 117 mot 97. Fackligt Sekos omorganisation – vad händer nu? 23 Maj 2025 Det lär ta lite tid innan Seko sjöfolks medlemmar ser effekterna av den organisationsförändring som Sekos kongress klubbade igenom 20 maj. Det tror ordförande Kenny Reinhold. Sekos förbundslednings förslag om organisationsförändring klubbades med liten majoritet på Seko-kongressen, det var 117 röster för och 97 emot. Beslutet som klubbades igenom står dock i konflikt med ett avtal som finns mellan Seko och Sjöfolk. Avtalet som skrevs vid samgåendet 1996 och omförhandlades 2008 innebär att Sjöfolk tillåts ekonomisk självständighet och har eget arbetsgivaransvar för sina anställda. Förslaget som klubbades igenom på kongressen i veckan innebär tvärt emot vad avtalet föreskriver att Sjöfolks personal tvingas över till en anställning i Seko. Vad det innebär för den sjöfartsfackliga verksamheten ska nu diskuteras. Konflikten mellan kongressens beslut och det befintliga avtalet mellan Seko och Sjöfolk gör att ingen riktigt vet vad som händer. Det är inte heller fastslaget om kongressbeslutet kan komma att strida mot avtalet, och frågorna staplar sig från både medlemmar och personal. Om kongressens beslut till omorganisation följs och Sjöfolkspersonalen anställs i Seko istället, vad blir effekten för Sjöfolks medlemmar? – Jag tror inte medlemmarna märker så mycket till en början. De förtroendevalda kommer fortsätta sin verksamhet. En gissning är att ledtiden för att få saker gjorda kommer bli längre om en annan chef styr över ombudsmännen. Nu är vi samlade men det kanske blir utmanande att hålla ihop på sikt, svarar Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold. Kenny Reinhold. Foto: Magnus Glans Kommer Sjöfolks medlemmar kunna få hjälp av branschkunniga ombudsmän i framtiden? Sjömansfackliga villkor, till exempel om arbetstider och arbetsmiljö, är ju inte samma som de andra branscherna i förbundet, som posten eller järnvägen. – Det stämmer att vi har mycket särlagstiftning på sjön. Vi behöver få Seko att förstå att sjöfolk inte fungerar som de andra klubbarna, så att våra medlemmar även framöver får tillgång till den sjöfartskompetens som våra ombudsmän har. Vad händer med förmånerna som Sjöfolks medlemmar har, som Sekos medlemmar inte har, till exempel hemförsäkring. Går medlemmarna miste om det nu? – Förslaget på kongressen handlar om de anställda och ingenting annat, vi kommer självklart att slåss för att det inte ska vara någon skillnad mot tidigare, säger Kenny Reinhold. Förändras medlemsavgiften för sjöfolk? – Vi vet inte. Övergången behöver inte med automatik innebära någon förändring och höjda medlemsavgifter är ingenting som diskuterats nu i alla fall. När kommer förändringarna att träda i kraft? – Det kommer ta rätt lång tid. Först ska vi samla ihop oss och diskutera de rättsliga och praktiska aspekterna kring det befintliga avtalet. Sedan finns en tidsplan på två år för genomförandet, så jag tror att det inte kommer att hända stora saker före 2027 i alla fall. Alla eventuella förändringar kommer ske med respekt och med rimliga övergångstider. Kan Sjöfolk gå ur Seko? – Det kan vi teoretiskt, men det är mycket komplicerat att byta och det är inte aktuellt just nu, bland annat för att det är Seko som äger kollektivavtalen med arbetsgivarna. Finns anledning till oro? – Nej, det tycker jag inte. Vi tror att vi kommer kunna komma överens under den här tiden som vi ska förhandla med Seko. Det bästa att göra nu för alla är att sitta still i båten tills saker har klarnat. Jag försäkrar att vi kommer att jobba stenhårt för att våra medlemmar och anställda inte ska få försämrade villkor på grund av omorganisationen, säger Kenny Reinhold. AktuelltFackligt Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025