Aktuellt – Sjömannen
Sjömannen

Aktuellt

Sjömannen bevakar nyheter inom handelssjöfarten i allmänhet,
med extra fokus på manskapets arbetsvillkor i synnerhet. 

Aktuellt

Ballerina tar över pendeltrafiklinje från Blidösund

Rederi AB Ballerina har vunnit upphandlingen av pendelbåtstrafiken på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm. Det innebär att Blidösundsbolaget, som kört linjen i 6 år, blir av med kontraktet.

Aktuellt

Lekfull monter succé på mässa

Ett lekfullt ”spel” där man fick gissa vem som jobbar var på ett fartyg gjorde succé i Seko sjöfolks monter på mässan Kunskap & Framtid. – Vi har haft kö i princip hela tiden, säger Jeanette Ganesjö, ombudsmannatrainee.

Aktuellt

Tre huvudspår utsedda i årets avtalsrörelse

Lön, pensioner och vilotid. Det är de huvudspår som Seko sjöfolk vill fokusera på i avtalsrörelsen.

Sjöfolkskonferens

Aktuellt

Mycket att lära av varandra vid året stora konferens

Hur säkrar vi kompetensförsörjningen inom sjöfarten i framtiden? Och vad kan de olika klubbsektionerna lära av varandras arbete? Det stod i fokus under årets sjöfolkskonferens.

Aktuellt

Ny kommissionär lovade se till arbetsvillkoren till sjöss

EU-parlamentet har godkänt Apostolos Tzitzikostas som ny EU-kommissionär för transportfrågorna. I utfrågningen lovade han att se över luft- och sjöfartens arbetsvillkor och vad som kan göras för att sjömän på fartyg som trafikerar europeiska hamnar får europeiska löner.

sedlar i plånbok avtalsrörelsen märket

Aktuellt

Avtalsrörelsen drar igång: Så funkar det

I dag tisdag startar Seko sjöfolks avtalskonferens, där linjerna inför årets avtalsrörelse ska dras upp. Det är många andra parter att komma överens med innan man är i mål. Läs Sjömannens ”know-how” kring avtalsrörelsen.

Aktuellt

Stena Line säger upp 80 – inga ombordanställda berörs

Stena Line säger upp 80 tjänster och omkring 30 konsulter under 2025. Det meddelade bolaget idag. Inga av dessa tjänster berör Seko sjöfolks medlemmar.

Aktuellt

Skärpta regler hindrar sjömän att mönstra av

Kustbevakningens skärpta regler för besättningsbyten ställer till det för svensk sjöfart. Inte minst drabbas de långväga sjömän som inte tillåts mönstra av och i värsta fall tvingas kvar ombord i veckor. Obarmhärtigt – och dessutom en säkerhetsrisk, menar Håkan André, inspektör på ITF.