Isbrytarnas åtgärder för att förhindra covid-19-smitta skulle ha MBL-förhandlats med facket innan de sattes upp ombord, menar Seko sjöfolk. Efter förhandling har anslaget formulerats om och fackets medlemmar får extra ersättning i efterhand. Arkivfoto: Klara Johansson Arbetsmiljö Åtgärder skulle ha MBL-förhandlats 24 Augusti 2020 Besättningsmedlemmar på Sjöfartsverkets isbrytare får ersättning i efterhand för att de varit standby under sommaren. Detta efter en förhandling mellan fack och arbetsgivare. Det var i somras som Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk, uppmärksammades på ett anslag som satt uppe ombord i isbrytarna. Det handlade om förebyggande åtgärder för att undvika att få ombord covid-19-smitta. Bland punkterna fanns bland annat att utomstående inte fick sova över eller äta ombord, och att besättningen behövde tillstånd från högsta befäl ombord för att gå iland och göra ärenden. – Min uppfattning är att besättningen hölls fångna på isbrytarna trots att issäsongen var över och fartygen låg väl förtöjda till kaj. Tänk besättningsmedlemmar som bor i Luleå; de har familjen på andra sidan stängslet men får inte träffa dem på sin fritid, säger han. Peter Skoglund skulle ha förståelse för åtgärderna under pågående issäsong. Men inte sommartid när besättningen jobbar dagtid med att underhålla fartyget. – Sjömän har enligt kollektivavtalet rätt att under sin fritid ombord gå iland som de vill. Annars ska de räknas som standby och ha standby-tillägg på lönen. Sjömän har rätt att under sin fritid ombord gå iland som de vill Han kritiserar också att anslaget inte MBL-förhandlats med facket innan det sattes upp. – Detta måste räknas som en viktig förändring och sådana ska MBL-förhandlas, säger han. Förhandlingen, som påkallats av facket, hölls ihop med Sjöbefälsförbundet i augusti. För Seko sjöfolks medlemmar blev resultatet att de får en summa pengar utbetalt retroaktivt för varje dag de tjänstgjort ombord under perioden 1 juni till 11 augusti. – Det är en paketlösning som ungefär motsvarar standby-tillägget i kollektiv-avtalet, säger Peter Skoglund. Han är nöjd med resultatet. – Den ekonomiska ersättningen är egentligen inte det viktigaste, utan det är besättningens frihet och möjlighet att gå iland. I en ny version av anslaget har punkten tagits bort om att besök iland ska godkännas av högsta befäl, säger han. Josefine Sandh är Assisting Crewing Manager i Viking Supply som sköter bemanning av Sjöfartsverkets fem statsisbrytare. – Jag tycker att detta är väldigt tråkigt. Vårt syfte har hela tiden varit att skydda våra anställda från smitta, särskilt dem som ingår i riskgrupper, eftersom besättningarna lever så tätt ihop ombord, säger hon. Vårt syfte har varit att skydda våra anställda från smitta Enligt Josefine Sandh har Viking Supply sedan pandemin startade försökt hantera situationen på bästa sätt. Under issäsongen tillämpade man ett slussningssystem för att säkra att man alltid hade minst en isbrytare garanterat smittfri. I april när säsongen började lida mot sitt slut började man stänga ner isbrytarna i Luleå, och i maj var endast en minimibesättning kvar på ett av fartygen. Resterande personal var hemma. – När vi i juni bemannade fartygen igen valde vi att införa de här förebyggande åtgärderna. Syftet var att se till våra anställdas bästa genom att minimera risken för smitta ombord oavsett om det är issäsong eller ej, säger Josefine Sandh. Hon är starkt kritisk till Peter Skoglunds formulering att besättningen varit fång-ade ombord. – De har inte hindrats att gå iland. De har fått gå iland för att göra ärenden och för att motionera. Däremot har de inte fått sova iland eller gå på restaurang. Jag tycker att hela situationen är väldigt tråkig, när syftet från vår sida genom hela covid-19-pandemin varit att värna om våra anställda. Detta är inget vi haft någon ekonomisk vinning av, säger hon. Hon tillägger att situationen i hela samhället är extraordinär. – Många yrkesgrupper har fått inskränkningar och behövt dra sitt strå till stacken i sympati för samhällets bästa. Avtalsmässigt går det inte att förutspå en pandemi, vi har försökt värna om personalens frihet men ändå hålla smittan borta, säger Josefine Sandh. AktuelltArbetsmiljö Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025