Intendenturen är den yrkesgrupp som upplever att de har sämst social och organisatorisk arbetsmiljö. Bilden är en arkivbild. Foto: Dick Gillberg Arbetsmiljö Arbetet ombord är för tufft 21 Oktober 2019 Mer än var tredje ombordanställd upplever så hög arbetsbelastning att de inte har ork att göra andra saker efter arbetsdagens slut, visar en undersökning som Transportstyrelsen gjort. Kränkande behandling och liten möjlighet till återhämtning tas också upp. En femtedel av de som svarat på Transportstyrelsens enkät har svårt att hinna med sina arbetsuppgifter inom schemalagd arbetstid. Lika många anser att arbetsbelastningen är för hög. 27 procent upplever att de saknar möjlighet att arbeta i lugnare tempo efter arbetsintensiva perioder. En knapp fjärdedel av sjömännen anser att deras arbete inte är fritt från allvarliga olycksrisker. – Vi är inte förvånade. Den här rapporten speglar både tidigare forskningsrapporter och det vi själva sett, säger Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig ombudsman på Seko sjöfolk. Intendenturpersonalen upplever generellt en sämre organisatorisk och social arbetsmiljö ombord. Även detta stämmer med Pelle Anderssons bild. – Rapporten sätter fingret på problemet med personalbrist. Liten möjlighet till återhämtning och att inte ha inflytande över sina arbetsuppgifter är klassiska OSA-problem*. När den organisatoriska och sociala arbetsmiljön inte fungerar så är det en grogrund för kränkande särbehandling vilket rapporten också speglar, säger han. Rapporten sätter fingret på problemet med personalbrist Han tycker det är bra att Transportstyrelsen, som han ser det, äntligen börjar förstå allvaret. – Den sociala biten är jätteviktig och påverkar både säkerhet och arbetsmiljö ute på fartygen. Dessutom blir rekryteringen lidande – är arbetsmiljön dålig är det svårt att hitta folk som vill jobba ombord. I flera delar speglar rapporten den övriga arbetsmarknaden, menar Pelle Andersson. – Vi sjömän är egentligen inte så unika som vi tror. Eventuellt sticker vi ut lite när det gäller kränkningar och maktförhållanden , vilket kan bero på de hierarkiska strukturer som oftast finns ombord på fartygen. Transportstyrelsen ser allvarligt på resultatet av undersökningen. – Arbetsmiljöfrågan måste prioriteras. Inte minst av redaren som är den som har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön ombord, säger Fredrik Jonsson, sektionschef på Transportstyrelsen. Det ska finnas rutiner för att hantera den här typen av arbetsmiljöproblem. – Tyvärr får vi ibland signaler om att man inte alltid vill anmäla till exempel kränkningar. Vi arbetar därför hårt för att modernisera och förbättra vårt tillsynsarbete med fokus på den sociala arbetsmiljön, säger Fredrik Jonsson. Pelle Andersson vill se konkreta åtgärder. Facket har länge upplevt myndighetens tillsyn som bristfällig. – Nu när OSA-föreskriften är på plats blir tillsynen lättare. Men Transportstyrelsen måste prioritera organisatoriska och sociala frågor och inte bara se till att fartyget har tillräcklig plåttjocklek och liknande. Nu när OSA-föreskriften är på plats blir tillsynen lättare Bemanning och prioritering av arbetsuppgifter behöver ses över ombord, menar Pelle Andersson. – Får man inte in tillräckligt med vikarier, som vi vet är ett problem, så måste man lätta på kraven om vad som ska hinnas med. Folk måste våga prata med sin närmaste chef utan att vara rädda för bestraffning. Och chefer måste få resurser att faktiskt förändra situationen för sina anställda, säger han. *Organisatorisk och social arbetsmiljö AktuelltArbetsmiljö Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025