Peter Skoglund, vice ordförande Seko sjöfolk, Fabian Westerlund, sektionsordförande Rederi Eckerö, Ante Westmark, vice sektionsordförande Rederi Eckerö ochTobias Pettersson, ombordanställd M/S Eckerö framför grillen i Grisslehamn. Foto: Andreas Högberg Fackligt Bra uppslutning på medlemsveckan 18 April 2018 Från korvgrillning i Grisslehamn till en kaffe i Öresund. Sekos medlemsvecka rullar vidare med aktiviteter över landet. Ante Westmark, vice sektionsordförande Rederi Eckerö, ordnade korvgrillning på kajen i Grisslehamn efter att M/S Eckerö lagt till vid halv åtta-tiden på tisdagskvällen. – Vi bar ned korv och en grill och satte igång, berättar han. Det blev lyckat, tycker jag. Det var en fin kväll med sol och bra uppslutning. Fabian Westerlund, sektionsordförande, bemannade grillen under kvällen. – Initiativet och idén till aktiviteterna kommer från Ante. Men jag ställde givetvis upp bakom grillen. Det blev samtal med våra medlemmar och även några befäl som blev nyfikna. Och hungriga, berättar Fabian. Sammanlagt ett 20-tal medlemmar lät sig väl smaka. – Alla kom inte på en gång så det rullade på bra. Vi höll nog på fram till halv tio, tror jag, säger Ante Westmark. Tidigare under dagen hade sektionen bjudit in Karl-Henrik Eriksson från Folksam som kunde informera medlemmarna ombord om försäkringslösningar. Även Peter Skoglund, vice ordförande Seko sjöfolk, och Andreas Högberg från Seko sjöfolks medlemsservice i Göteborg medverkade under dagen och kvällen. – Jag tycker det här är superbra, säger Andreas Högberg. Bara att få en annan kontakt med medlemmarna och tjöta är roligt. Och så kan man svara på frågor under tiden så man förenar nytta med nöje. Jag har även fått med mig några ärenden till kontoret. Under tisdagen besökte Gabriella Lavecchia, vice ordförande i Sekos förbundsstyrelse, Helsingborg för att tura över sundet. Tillsammans med Joakim Hellmouth, avtalsansvarig Seko sjöfolk, och ombudsman Mikael Lindmark besökte hon Scandlines HH:s färja Aurora. Bland annat fick Gabriella en pratstund med Kate Albrechtsen som arbetat 46 år ombord på sundsfärjorna. – Det var ett bra besök med många samtal. Vi har en anslutningsgrad på 98 procent på Aurora, vilket måste vara bland de högsta i Seko, så det är svårt att rekrytera nya medlemmar. Men vi hjälpte en anställd som var felorganiserad att byta till oss, säger Mikael Lindmark. Under onsdagen åker Peter Skoglund och Andreas Högberg vidare i medlemsveckans tecken. Just nu är de ombord på M/S Visby på väg till Gotland. – Här är det full rulle. Vi får många frågor om a-kassan, försäkringarna som ingår i medlemskapet men även om våra utbildningar. Det är roligt, säger Andreas Högberg. AktuelltFackligt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Beslagtagna fartyget Caffa får överlämnas till Ukraina Fartyget Caffa, som den 6 mars i år bordades av svenska myndigheter, får överlämnas till Ukraina. Det enligt ett beslut av Ystads tingsrätt. 04 Juni 2026 Aktuellt Brister i navigationsrutiner orsak till grundstötning Orsaken till att bulkfartyget Meshka gick på grund i Öresund i maj förra året var bristande reseplanering, men även sjötrafikövervakningens sena ingripande. Det skriver Statens Haverikommission i sin slutrapport. 01 Juni 2026 Aktuellt Hårdare regler för vidareförsäljning av tankfartyg EU:s medlemsländer har beslutat om ett tjugonde sanktionspaket mot Ryssland. Det innebär att 46 nya fartyg nu hamnar på sanktionslistan, samtidigt som 11 tas bort. Paketet lade även grunden för att på sikt förbjuda all transport av rysk olja. 20 Maj 2026 Aktuellt Ännu en besättningsmedlem på Sea Owl 1 anhållen I drygt två månader har fartyget Sea Owl 1 legat för ankar utanför Trelleborg, efter att Kustbevakningen bordat fartyget. Nu har ytterligare en besättningsmedlem anhållits. 17 Maj 2026