Foto: Pixabay Internationellt Detta gäller vid arbetsmiljöbrott till sjöss 03 September 2025 På svenskt vatten gäller svensk lag. Samtidigt är det i första hand fartygets flaggstat som har ansvaret att utreda. Enligt svensk lag ska det anmälas som ett arbetsmiljöbrott om en anställd skadas eller dör på grund av slarv eller oaktsamhet. Det är inte händelsen i sig som kan vara ett brott, utan straffbarheten ligger i att arbetsgivaren inte har gjort tillräckligt för att förebygga arbetsskadan. Johan Schelin, professor i sjö- och transporträtt. På svenskt territorium, inklusive vatten, gäller svensk lag. Men det är i första hand flaggstaten som har ansvaret att utreda, enligt Johan Schelin, professor i sjö- och transporträtt, eftersom det har koppling till arbetsförhållandena ombord, vilka regleras av flaggstatens lag. Polisen skulle kunna utreda om det i samband med olyckan har begåtts ett allvarligt brott, eller om det finns speciella skäl.Men – vem avgör i så fall om det har begåtts ett allvarligt brott eller om det finns speciella skäl om ingen polisanmälan görs?– Det fordras normalt att en anmälan görs för att det ska komma till flaggstatens myndigheters kännedom. Innan dess går det inte att avgöra om ett brott har begåtts, säger Johan Schelin. Bella Stenberg AktuelltArbetsmiljöInternationellt Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025