Natten mellan 18 och 19 maj förolyckades en målare ombord på Silja Symphony. Enligt uppgift fick han en elchock när han arbetade med att renovera hytterna. Det tog upp till fem timmar innan någon hittade den livlösa kroppen. Foto: Marko Stampehl/Silja Line Arbetsmiljö Målare dog i olycka på Silja Symphony 24 Maj 2018 En dödsolycka inträffade ombord på Silja Symphony i lördags. En målare avled av en misstänkt elchock när han arbetade med renovering av hytter. Enligt uppgifter till Sjömannen var målaren en småbarnspappa i 30-årsåldern från Estland. Han var anställd av en entreprenörsfirma som utför renoveringsarbeten ombord Silja Symphony. Olyckan inträffade förmodligen under natten mot lördagen. Målarens livlösa kropp upptäcktes först vid en brandrond under tidiga lördagsmorgonen när färjan var på väg mot Åland. Enligt uppgift beror olyckan på en felaktig lampa som målaren använde när han arbetade. Han ska under kvällen ha arbetat ensam i hytten när han fått en elchock. Eftersom däck två på Silja Symphony är avstängt för passagerare har ingen uppmärksammat olyckan, och det har dröjt upp till fem timmar innan den avlidne mannen upptäcktes. ”Det finns många frågetecken kring denna tragiska olycka” Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig på Seko sjöfok, har vetskap om dödsfallet men han har ingen ytterligare information. – Det finns många frågetecken kring denna tragiska olycka, säger han. Hur kan det komma sig att utrustningen var så undermålig, vad är det för lampa och var kommer den i från? Vad fanns det för rutiner kring ensamarbete? Även om målaren var anställd hos en underleverantör har Silja Line ett ansvar för arbetsmiljön ombord, påpekar han. Som uppdragsgivare har de även ett samordningsansvar enligt svensk arbetsmiljölag. – Man kan fråga sig om entreprenören eller rederiet har gjort skyddsronder under arbetet med renoveringen. Innan jag vet mer kan jag inte uttala mig i detta fallet men generellt sett finns det ofta brister i arbetsmiljösamordning mellan rederier och entreprenörer som utför arbete ombord på färjor och fartyg, säger Pelle Andersson. Enligt uppgifter till Sjömannen har den estniska firman där målaren var anställd utfört arbeten på Symphony i mer än ett års tid. Vid renoveringsarbete på de övre däcken har man stängt av en korridor med hytter i taget. Men när det var dags för att renovera c-hytterna på däck två valde man att stänga av hela däcket. ”vi är behjälpliga och bistår polisen i ärendet” Efter att kroppen upptäcktes fördes den i land i Mariehamn. Polisen på Åland har startat en utredning av olyckan. Även en beredskapsinspektör från Transportstyrelsen har varit ombord för att säkerställa att olyckan inte kan upprepas, och bistå besättningen i arbetet med rapportering av olyckan. – Eftersom den åländska polisen har startat en utredning gör vi inte några egna åtgärder. Men vi är behjälpliga och bistår polisen i ärendet om de behöver fler uppgifter, säger Fredrik Jonsson, sektionschef på Transportstyrelsens enhet för fartyg och sjövärdighet. Transportstyrelsen har även skickat en rapport om arbetsplatsolyckan till Statens Haverikommission. Men Haverikommissionen har ännu inte tagit något beslut om den ska starta en utredning eller inte. – Det troliga är att ärendet blir avskrivet, vilket är högst beklagligt, säger Pelle Andersson. Anledningen till en avskrivning är att olyckan inte hade något samband med driften av fartyget. ”Det är en oerhört tragisk olycka” Hans Friberg, operativ chef för shipmanagement och talesperson för säkerhet och miljö på Silja Line, bekräftar dödsfallet ombord Symphony. Men han vill inte uttala sig närmare om olyckan innan den är utredd av myndigheterna. – Det är en oerhört tragisk olycka, men jag får hänvisa till polisen för fler uppgifter, säger han. Vad händer nu? Kommer ni som rederi göra någon utredning? – Vi har en klar bild av vad som hänt, vi vet hur olyckan gått till. Men jag kan inte förekomma polisens utredning. Sjömannen har även sökt förundersökningsledaren på polisen i Mariehamn för en kommentar. Läs även: Polisen utreder brott AktuelltArbetsmiljö Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025