M/S Gotland på väg in i Visby hamn. Foto: Olof Segerberg Arbetsmiljö Ris och ros för nya M/S Gotland 09 Juni 2020 Ett bra helhetsintryck med många barnsjukdomar som redan omhändertagits. Men också problem med höga bullernivåer och ett för grunt avlopp som kan leda till brännskador. Det blev både ris och ros under Seko sjöfolks arbetsmiljötillsyn på Destination Gotlands nya fartyg M/S Gotland. I mars genomförde Seko sjöfolk en arbetsmiljöinspektion på Destination Gotlands senaste nybygge M/S Gotland (tidigare Thjelvar) på varvet i Landskrona. Peter Skoglund var en av två ombudsmän som deltog vid besöket. – På det stora hela var det positivt, säger han. Många av de brister vi såg under motsvarande inspektion på systerfartyget Visborg för ett år sedan hade de redan åtgärdat på Gotland så den kritiken hade de tagit till sig. Som exempel nämner han att man sänkt de högt placerade kassaapparaterna och att arbetet i disken organiserats om så att personalen inte behöver stå hela arbetspass i de heta ångorna och hantera backar med glas, porslin och bestick. Tunga enheter – som diskmaskiner och kylar – är ordentligt förankrade. – Den här gången har man också involverat besättningen på ett annat sätt och de har varit med och beställt vagnar och utrustat städförråd. Även i proviantförråden var det besättningen som monterade efter egna erfarenheter från Visborg, säger Peter Skoglund. Den här gången har man involverat besättningen Men, säger han, det finns sådant som behöver åtgärdas även på Gotland. Restaurangtorget är utrustat med samma typ av tunga fåtöljer som Visborg, och de är otympliga att flytta runt när mattorna ska dammsugas. I området i och kring informationsdisken saknas det bullerskydd och där kan ljudnivåerna bli så höga att passagerarna inte hör besättningens utrop vilket bedöms som en stor säkerhetsbrist. Även kylfläktar på olika försäljningsställen har en bullernivå som är skadlig för personalen i längden och inne i byssan saknar kockarna en hållbar lösning för avloppet till steamkitteln. – Avloppet är monterat i en för grund golvbrunn och när man tömmer steamkitteln stänker det upp hett vatten med stor risk för brännskador. Rederiets representant som gick med oss var positiv till många av de förändringar vi föreslog, men inte till att ändra det här. Jag antar att det krävs ganska stora och kostsamma ingrepp i fartyget för att rätta till det, och det tycker de väl inte att våra kockar är värda, säger Peter Skoglund cyniskt. Från rederiets sida är man mycket nöjda med de nya fartygen. Enlig vd Christer Bruzelius har trängseln på restaurangtorget minskat, vilket var en av ambitionerna när fartygen designades. Och på Visborg, som gått i trafik mellan Nynäshamn och Visby i snart ett år, fungerar LNG-driften allt bättre. När det gäller de arbetsmiljöproblem som finns på färjorna, säger Bruzelius att det är svårt att förutse allt under designstadiet. – Man måste ha förståelse för att det inte alltid går att förutse hur olika lösningar ska bli i praktiken, men vi vill alltid göra det så bra det går, säger han. Vi har anlitat en välkänd och erfaren designbyrå i Göteborg, samma som Stena Line använder, och vi har haft ombordanställda med under processen som fått ha synpunkter och kommit med förslag. Det går inte alltid att förutse hur olika lösningar ska bli i praktiken När de brister som noterats på M/S Gotland kommer att omhändertas kan han inte svara på. – Fartyget måste gå i trafik ett tag först innan vi vet vad som eventuellt behöver förändas och vilka åtgärder som kan bli aktuella. Peter Skoglund vill dock se en åtgärdsplan med tidsangivelser för åtgärdande av arbetsmiljöbristerna innan ett färjeavtal för M/S Gotland undertecknas med rederiet. – Det är en möjlighet till påtryckning som vi har, säger han. AktuelltArbetsmiljö Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025