15 år har passerat sedan arbetsmiljölagen började gälla ombord. Men det är allt för få fartyg som fått igång det systematiska arbetsmiljöarbetet som regelverket kräver. Foto: Linda Sundgren Arbetsmiljö Samråd ska trigga arbetsmiljöarbetet 03 December 2018 Det systematiska arbetsmiljöarbetet ombord på fartygen går trögt, vilket kan leda till både tillbud och allvarligare olyckor. Nu har fack, arbetsgivare och myndigheten gått samman för att hjälpas åt att få fart på arbetet. Trots att 15 år passerat sedan arbetsmiljölagen började gälla ombord är det långt ifrån alla fartyg som fått igång det systematiska arbetsmiljöarbete (sam) som regelverket kräver. Riskbedömningarna är för få, åtgärder följs inte alltid upp, arbetsgivarna är för passiva och kunskapen hos myndighetens inspektörer varierar. I ett försök att få igång arbetsmiljöarbetet har ett partsgemensamt så kallat samråd bildats. Samrådet leds av Transportstyrelsen där även Seko sjöfolk, Sjöbefälsföreningen, Svensk sjöfart och Sarf (Sjöfartens arbetsgivareförbund) deltar. ”Det finns knappt ett enda fartyg som bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete” Ombudsman Pelle Andersson är Sekos representant i gruppen och han beskriver initiativet som mycket välbehövligt. – Det finns knappt ett enda fartyg som bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete så som lagen föreskriver, säger han. Kanske beror det på att det ofta är väldigt stressigt ute på fartygen och att man inte anser sig ha tid med det här. Läs även: Tips för systematiskt arbetsmiljöarbete Pelle Andersson är Sekos representant i samrådsgruppen för ett förstärkt arbetsmiljöarbete. Foto: Dick Gillberg Men att prioritera bort arbetsmiljön kan få allvarliga konsekvenser, konstaterar Pelle Andersson. Utan ett fungerande sam ökar risken att bestämmelser om arbetsmetoder och säkerhetsåtgärder succesivt frångås och i stället ersätts med egna rutiner. Det här ett välkänt fenomen som Statens haverikommission brukar benämna som procedurglidning i sina olycksutredningar. – I värsta fall leder det till att någon blir allvarligt skadad eller till och med dör, det har vi tyvärr sett flera exempel på, säger Pelle Andersson. Med stöd av övriga medlemmar i samrådet håller Transportstyrelsen på att utarbeta utbildnings- och stödmaterial om sam. Det riktar sig till såväl rederier som ombordanställda och inspektörer och ska underlätta för inblandade parter att komma igång med arbetsmiljöarbetet ombord. ”I värsta fall leder det till att någon dör” Fredrik Jonsson på Transportstyrelsen leder arbetet i samrådet och han bedömer kunskapsbehovet som stort. – Våra inspektörer har mycket de ska göra när de är ombord och hur väl insatta de är just i arbetsmiljöfrågor varierar från person till person. Men generellt kan man säga att vi behöver höja inspektörernas kompetensnivå. Detsamma gäller rederierna där vi upplever att man inte alltid riktigt vet hur man ska stötta fartygen och även dem ombord behöver mer kunskap, säger han. För att komma igång med arbetsmiljö-arbetet behöver man, menar samrådets representanter, börja i liten skala och riskbedöma och åtgärda ett mindre antal områden. – Vi vill att man väljer ut mellan fyra och åtta områden och omhändertar dem innan man går vidare. Men det betyder inte att vi sänker ambitionsnivån i arbetsmiljöarbetet, det handlar om att hitta metoder för att få upp frågorna på banan igen, säger Fredrik Jonsson. Våren 2019 räknar samrådet med att deras utbildningsmaterial ska vara sammanställt och redo att börja användas. Läs även: Tips för systematiskt arbetsmiljöarbete AktuelltArbetsmiljö Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025