Coralius och Mercurius sida vid sida i Donsö djuphamn. Foto: Jörgen Tiger Nyheter Sirius firar med öppet hus 23 Maj 2019 Sirius Shipping firar 25 år med öppet hus på Donsö. Nytillskottet Mercurius och gasbunkerfartyget Coralius är båda på plats i hemmahamnen för att ta emot besökare. Först på plats är en förskoleklass. På rad passerar barnen Sirius kontor på hamnvägen. Men vid synen av de stora fartygen bryts ordningen. Någon blir uppspelt och vill springa före men får snabbt rätta in sig i ledet igen. Sirius Shipping räknar med runt 1000 besökare under torsdagen. Allt från leverantörer och kunder till samlade skolklasser – från förskoleåldern till gymnasiet. Jonas Backman, vd för Sirius Shipping, njuter i solskenet, några killar i 10-årsålderna kommer fram och gör highfive. – Det här är en av anledningarna till vi gör detta. Barn och ungdomar måste se vad vi jobbar med, vad det är för industri vi håller på med. Det gäller att väcka intresset om vi ska få en ny generation sjömän, säger han. Mercurius är Sirius Shippings andra fartyg i rederiets Evolutionserie. Fartyget levererades i januari och går i trafik mellan oljedepåer ibland annat Sverige, Norge och Danmark. – Hon fungerar jättebra, och våra kunder är jättenöjda, säger han och berättar att Sirius arbetat med Evolutionprojektet sedan 2012 i nära samarbete med sina kunder – resultatet är en toppmodern tanker med hög miljöprestanda. Fartyget är också förberett för drift av LNG. Nu är hon förtöjd i djuphamnen sedan i tisdags, medan Coralius ankom till Donsö i onsdags. För visningen ombord har man ordnat snitslade banor. Längs vägen finns personal och medlemmar i besättningarna till hands för att berätta mer. I byssan på Mercurius har kocken Lars-Erik Mårtensson förberett lunchen. På spisen puttrar en gryta med kalops. I övrigt är alla bänkar avplockade och skinande rena. Som vid leverans. – Jag är ganska ordningsam av mig, men det är klart när man ska visa upp byssan gäller det ju att göra extra fint, säger han och ler. Lars-Erik har varit på Mercurius sedan hon gick in i den nuvarande chartern. Tidigare arbetade han på systerfartyget Saturnus. Han trivs på Sirius Shipping och uppskattar arbetsplatsen. – Byssan är välplanerad, jag gillar den. Han visar särskilt det runda stekbordet som är monterat på ett gyroskop. – Det kan behövas när det rullar… Det är faktiskt sällan man ser gyrostekbord ombord så bara det är ett tecken på att rederiet satsat på de nya fartygen, menar han. Lars-Erik har hunnit med ett gäng fartyg och byssor sedan han gick till sjöss i början av 00-talet. Första fartyg var Silja Symphony, sedan följde bland annat Wallenius, Älvtank, DFDS, Charterfrakt och Wallenius igen. – Det har varit roligt att få uppleva många olika fartyg. Från färjor till torrlastare och tank. Man får se mycket. Men det är klart när man jobbar på korta kontrakt blir det lätt att man jobbar för mycket när man inte vill säga nej till erbjudet arbete, säger han. Båsen Kalle Mäkinen kommer in i byssan för att kolla om det finns kaffe. Med nästan 19 år på Sirius är han veteran i bolaget. Han var bland annat med och hämtade både Saturnus och Mercurius i Kina. Han var också med och hämtade Coralius från varvet – som sedan blev hans arbetsplats i ett år. – Jag har alltid trivts på däck. Jonas och de andra på kontoret är på mig ibland och menar att jag ska läsa vidare men jag har tyckt att det varit för mycket pappersarbete, jag trivs med friheten och att jobba ute, säger han. Med smart planering av lasthantering och bland annat ett täckt fördäck är fartygen i Evolutionserien väldigt bra att jobba med, menar han. – Bolaget har lärt sig av erfarenhet hur man bygger ett fartyg. Och en del saker har till och med blivit bättre än det var tänkt, säger Kalle. Jag trivs jättebra i Sirius, alla är med på allt och hjälps åt. Både Lars-Erik och Kalle tycker det är roligt att visa upp sin arbetsplats. Det innebär lite mer arbete men gensvaret från besökare är kul. – Det är roligt när det händer något extra. Jag var med i Lysekil när vi visade ett nybygge i slutet av 00-talet. Först var man rädd att det inte skulle komma så många, det slutade med att vi hade 1400 besökare ombord, berättar han. Både Mercurius och Coralius är svenskflaggade – liksom övriga 12 fartyg i Sirius flotta. Med början under hösten förra året och fram till årsskiftet registrerade Sirius Shipping hela elva fartyg i det svenska registret. Jonas Backman menar att svensk sjöfartspolitik och förhållandena för svensk sjöfart har förbättrats. Men det kan fortfarande bli bättre. – Det är bra. Men systemet är inte färdigt ännu. Men med fler fartyg tror jag det kommer bli bättre på sikt. Läs även: Nybyggda Coralius får svensk flagg och: Sirius Mercurius förberedd för gasdrift Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025