Sjöman allvarligt skadad på svenskt vatten – fartyg hålls kvar i Malmö – Sjömannen
Sjömannen
Supernova B. Foto: John Millar/Marine Traffic

Internationellt

Sjöman allvarligt skadad på svenskt vatten – fartyg hålls kvar i Malmö

En rysk sjöman har förlorat synen i en allvarlig arbetsplatsolycka på fartyget Supernova B när det låg för ankar i Lommabukten. Fartyget som nu ligger i Malmö har fått förbud att lämna hamnen. Händelsen är polisanmäld.

Olyckan skedde 2 juli men enligt vad Sjömannen erfar polisanmäldes den inte förrän i samband med en inspektion av Transportsstyrelsen 20 augusti.
– Det var en i besättningen som gick ner i lastutrymmet, av oklar anledning, och han kom inte ut igen. Jag har hört att han har bestående synskador, att han är i praktiken blind, säger Christian Löfstedt, fartygsinspektör på Transportstyrelsen och en av dem som gjorde inspektionen på Supernova B.
Både olyckan och skadan beskrivs som allvarliga. Enligt källor handlar det om en rysk besättningsman i 30-årsåldern som fått skador på synen till följd av en hjärnskada som uppstått på grund av koloxidförgiftning. Säkerhetsrutinerna ska inte ha följts och mannen gått ner ensam i ett lastutrymme. Efter att radiokontakten förlorats hittades besättningsmannen medvetslös. Läkare tillkallades och därefter fördes mannen till sjukhus med ambulanshelikopter. Han är nu hemskickad till Ryssland och får behandling.

Besättningsmannen har blivit delvis blind till följd av en hjärnskada orsakad av syrebrist

Supernova B anlände till Lommabukten 27 juni, men fick ligga för ankar i 49 dagar i väntan på kajplats. På eftermiddagen fredag 15 augusti kunde fartyget äntligen lägga till i Malmö hamn. Dagen efter gjorde Transportstyrelsen en hamnstatsinspektion som ledde till anmärkningar men inte nyttjandeförbud. Christian Löfstedt var ombord på både lördagen och söndagen för en utökad inspektion.
– Inledningsvis så såg jag ett normalt fartyg, det var inte det värsta man sett. Jag genomförde en inspektion och hittade ett par anmärkningar, säger han.

Fartygets klassällskap och flaggrepresentant åtog sig att följa upp och fartyget skulle vara länge nog i hamn för att hinna åtgärda och återrapportera bristerna.

Extra inspektion

Några dagar senare bad gränspolisen Transportstyrelsen att assistera vid en kontroll, så onsdag 20 augusti gick Christian Löfstedt tillsammans med en kollega ombord igen för en extra inspektion. Förutom en anmärkning gällande ett anställningsavtal uppdagades vid en närmare granskning något som han beskriver som ”en avvikelse i deras procedur för hur man går ner i slutna utrymmen”. Alltså den allvarliga olyckan.

Det ledde till nyttjandeförbud för Supernova B och Transportstyrelsens inspektörer polisanmälde olyckan. 
– Det som fick vågen att tippa över var kombinationen av kontraktanmärkningen och omständigheterna kring olyckan, säger Christian Löfstedt. 

Christian Löfstedt och hans kollega på Transportstyrelsen gjorde en polisanmälan om olyckan 20 augusti, samma dag som den extra inspektionen utfördes. I nyttjandeförbudet har de även informerat fartygets flaggstat Panama samt ILO och ITF. 
– Vi har diskuterat det här, vad är det vi kan göra. Vi är rätt säkra på att vi har uttömt våra möjligheter. Vi kan ju inte göra polisiära undersökningar och vi är inte fartygets flaggstat, säger Christian Löfstedt.

Enligt sjölagen är befälhavare och redare skyldiga att rapportera olyckor som inträffat på svenskt territorialvatten


Vid en allvarlig arbetsplatsolycka på land ska polisen och Arbetsmiljöverket utreda vad som hänt. Dessutom är arbetsgivaren skyldig att göra en egen utredning. Enligt sjölagen är befälhavare och redare skyldiga att rapportera in olyckor och tillbud som inträffat på svenska fartyg eller på utländska fartyg som befinner sig på svenskt territorialvatten. På svenskt territorialvatten gäller svensk lag.
– Fartyget har rapporterat en incident till sjöss, som kom in till oss någon gång under tiden de låg för ankar, säger Christian Löfstedt.
Han har dock inte sett ärendehanteringen och vet inte hur den har gått vidare, eller om det har gjorts en polisanmälan tidigare eller inte.

Polisanmälan om vållande till kroppsskada

Jimmy Modin, presstalesperson polisregion Syd, bekräftar att en anmälan om vållande till kroppsskada i samband med arbetsmiljöbrott eller arbetsplatsolycka blivit inskickad till polisen 20 augusti. 

Jimmy Modin, presstalesperson polisregion Syd. Foto: Polisen


– När vi får kännedom om det här så har personerna som är potentiella gärningsmän lämnat ladet. Och förutsättningarna för att lagföra utomlands saknas. Så därför har vi inte inlett någon förundersökning än, säger Jimmy Modin.
Han vill inte spekulera i om en tidigare anmälan hade gjort någon skillnad, eller om det handlar om ett arbetsmiljöbrott eller en olycka. 
När Christian Löfstedt pratade med besättningen ombord fick han inga klara svar på vad som har hänt.

Vågar inte prata

– De förstod inte alls varför han gick ner där. För det första, det finns en kommunikationsbarriär, ibland är den riktig och ibland spelad, det är svårt att avgöra. Och det är olika berättelser beroende på vem man frågar. Det är inte många som vill öppna munnen och yttra sig och man är väldigt försiktig med vem man uttalar sig för och vem man pratar med. Men jag tänkte i mitt huvud att polisen har väl gjort en bedömning, så vad kan jag göra där och då i den stunden.

ITF-inspektör Christian Bengtsson. Foto: Privat


Svenska ITF har tagit kontakt med det lettiska facket som tecknat kollektivavtal för den skadade sjömannen. Det lettiska facket har kontaktat honom och hans familj för att ge dem service.
– Det är osäkert hur det kommer att gå för honom, säger ITF-inspektören Christian Bengtsson.

Bella Stenberg