Ulf Nilsson, sektionsordförande, berättar att facket på TT Line för samtal med rederiet om en förstärkning av bemanningen efter Peter Pans förlängning. Arkivbild. Foto: Dick Gillberg Fartyg ”Större färja borde ge ökad bemanning” 16 November 2017 Större färja och mer gods. Efter förlängningen av Peter Pan måste TT-Line eventuellt förstärka besättningen. – Vi har inlett en dialog med företaget om bemanningen. Förlängningen innebär bland annat ett större bildäck i flera plan och det går inte att vara på två ställen samtidigt, säger Ulf Nilsson, sektionsordförande. Peter Pan, som går i trafik mellan Trelleborg och Travemünde/Rostock, ska förlängas 30 meter vid varv i Tyskland. I och med förlängningen ökar lastkapaciteten med nästan 25 procent. Och mer last betyder mer arbete med fler lastbilar och fler chaufförer att ta hand om. – Det kommer att påverka hela bemanningen ombord från bildäck till hotellet. Utökar vi lasten med exempelvis 30 lastbilar betyder det 30 fler chaufförer att servera mat, och 30 fler sängar att bädda, säger Ulf Nilsson. Vi för samtal med TT-Line, jag kommer veta mer senare, men hittills känns det bra. Ombyggnaden av färjan börjar strax innan julhelgen och beräknas att ta 60 dagar. Bemanningen från TT-Lines personal under varvsbesöket kommer att variera under varvsbesöket: Från en minimibesättning på fyra manskap med matroser och motormän till fler senare under ombyggnadsperioden. Allt efter behov. Ulf Nilsson berättar att rederiet gått ut med en förfrågan till samtliga i personalen om man vill använda semester eller vederlag under den tiden det inte finns arbete ombord. – Tack vare att man haft en god dialog med besättningen och våra medlemmar har det fungerat bra. Men allt är inte klart med bemanningen under varvsbesöket ännu. Vi har fått ett dokument med en preliminär besättning, men det är i högsta grad ett levande dokument. Det kan hända att det behövs mer personal under vissa tider, säger Ulf Nilsson. Beskedet om ombyggnaden av Peter Pan har tagits emot väl bland besättningen. Den extra lastkapaciteten ökar konkurrenskraften samtidigt som den minskar transporternas miljöpåverkan. – Det visar att rederiet ser positivt på framtiden och är villiga att satsa pengar och det känns naturligtvis bra. Besättningen och sektionen ser givetvis positivt på förlängningen. Och under tiden för vi en tät dialog med rederiet, säger Ulf Nilsson. Peter Pans förlängning Färjan förlängs med cirka 30 meter till en totallängd på 220 meter Ny lastkapacitet: 3000 lastmeter Ny bränsleeffektiv bulbstäv Ombyggnaden innebär minskade utsläpp med upp till 25 procent per fraktenhet Källa: TT-Line Läs även: Peter Pan förlängs AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025