Tredje nyttjandeförbudet i sommar i Malmö hamn – Sjömannen
Sjömannen
Det turkiska fartyget Ali Aykin när det låg i Halmstad hamn. Foto: Christian Bengtsson

Internationellt

Tredje nyttjandeförbudet i sommar i Malmö hamn

Supernova B är det tredje fraktfartyget som beläggs med nyttjandeförbud i Malmö hamn sedan juni i år.
– Det är högst olyckligt, säger Christian Löfstedt, fartygsinspektör på Transportstyrelsen.

Det hela började med bulkfartyget Ali Aykin som gick på grund 25 maj utanför Klagshamn. Fartyget bärgades och kunde gå för egen maskin till Malmö hamn 5 juni. Samma dag gjorde Transportstyrelsen en hamnstatsinspektion som ledde till nyttjandeförbud, alltså förbud mot att lämna hamnen.
Tre dagar senare ankom bulkfartyget Sigma Pioneer Malmö hamn, men 10 juni fick även det nyttjandeförbud.
När Supernova B anlände till Lommabukten 27 juni fanns det ingen plats kvar i hamnen. Fartyget tvingades ligga för ankar i väntan på att komma in till kaj, vilket drog ut på tiden ända till 15 augusti då Sigma Pioneer kunde sätta kurs mot Gibraltar.
Då hade Sigma Pioneer legat 67 dagar vid kaj. På det Marshall Island-flaggade fartyget fanns bland annat allvarliga brister i arbets- och boendemiljön, problem med lönerna och brister i hanteringen av barlastvatten.

Sjöman allvarligt skadad ombord

Dagen efter att Supernova B lade till vid kaj gjorde Transportstyrelsen en inspektion på det Panama-flaggade fartyget, där drygt ett dussin brister uppmärksammades, till exempel vad gällde livräddningsutrustning, brandskydd, elektricitet, boendemiljö och anställningsförhållanden. Vid en extra inspektion 20 augusti, initierad av gränspolisen som begärde assistans, uppdagades den allvarliga arbetsplatsolyckan då en besättningsman förlorade stora delar av synen, en händelse som polisanmälts (se separat artikel).

Bytt flaggstat

Ali Aykin ligger fortfarande (22 augusti) vid kaj i Malmö. Där handlade bristerna bland annat om livräddningsutrustning, skrov och navigation, där en del beror på grundstötningen, men inte allt.  
Nyttjandeförbud gäller tills fartygets ägare har åtgärdat bristerna och Transportstyrelsen kan häva förbudet.
– De har jobbat på, de har bytt flagg och klass och försöker rätta till så mycket de kan för att komma vidare. Det börjar närma sig vill jag tro, säger Christian Löfstedt, fartygsinspektör på Transportstyrelsen.
Under uppehållet i Malmö har Ali Aykin som har turkiska ägare bytt flaggstat från Saint Vincent och Grenadierna till Komorerna.
Enligt tidningen Sydsvenskan har mellan två och tre fartyg per år belagts med nyttjandeförbud i Malmö hamn sedan 2022. Men inga har blivit kvar så länge som Sigma Pioneer och Ali Aykin.

Besättningen blir lidande

För Malmö hamn medför stillastående båtar vid kaj missade intäkter. Även besättningen ombord påverkas av nyttjandeförbud. Löner blir försenade, det kan uppstå brist på mat och vatten.
Christian Bengtsson, inspektör hos ITF, har varit ombord på alla tre fartygen under tiden de varit i hamnen i Malmö. 
– På Ali Aykin upplevde jag dem som vid ganska god vigör och på gott humör. De och besättningen på Sigma Pioneer har haft möjligheter att komma i land, göra andra aktiviteter och komma bort från fartyget. Supernova B har legat på redd länge, men de kan ju vara till sjöss en månad så de är ganska vana vid det.

Bella Stenberg