Fartyget Tengfei ägs av ett av världens största rederier, det kinesiska statligt ägda Cosco. Foto: Tony Roberts Internationellt Unikt kollektivavtal skrivet på Panamaflaggat fartyg 29 Februari 2024 Ett Panamaflaggat kinesiskt fartyg har efter varningar om konflikt och blockad i Göteborgs hamn fått skriva kollektivavtal med sina ombordanställda för att kunna anlöpa Göteborg. – Det känns väldigt bra att ha kunnat hjälpa de där sjömännen ombord. Inget avtal kan vara sämre än det de hade, säger ITF-inspektören Göran Larsson, som efter en veckas arbete med förberedelser, förhandling och konfliktvarning tillsammans med kollegan Håkan André lyckades få det Panamaflaggade RoRo-fartyget Tengfei att skriva kollektivavtal för sina ombordanställda. Tengfei ägs av ett av världens största rederier, det kinesiska statligt ägda Cosco, som står för China ocean shipping company. Bolagsfamiljen har enligt egen uppgift över 160 000 anställda och mer än 1 400 fartyg i sin flotta, de flesta flaggade i Kina, Hongkong och Panama. Det var med hjälp av ITF:s interna larmsystem som de svenska ITF-inspektörerna kunde förbereda sitt arbete: Tengfei hade lastat och lossat i belgiska Zeebrugge och tyska Bremerhaven, planen var sedan att gå till Göteborg där man skulle lasta ett stort antal bilar från Volvo. Av de 23 ombordanställda var 19 sjömän behöriga, men utan avtal som garanterar miniminivå för lön och anställningsvillkor. ITF, som arbetar för att all fartygspersonal ska ha kollektivavtal med internationell standard, har interna listor över fartyg som saknar eller har bristfälliga avtal med sina anställda. När kollegorna i Belgien och Tyskland larmade om att fartyget var på väg till Göteborg kunde ITF:s inspektörer i Sverige rycka ut. – Vi började flera dagar innan de kom till Göteborg och med hjälp av bra samarbete med både Transport och Seko förberedde vi för konflikt med blockad om de inte ville skriva under, säger Håkan André. ITF-inspektör Håkan André, Seko, skakar hand med fartygets kapten. De flankeras av ITF-inspektör Göran Larsson, STF, och Coscos svenska representant Erik Lund Eriksen. Foto: Göran Larsson Det är många som behöver involveras om en blockad ska kunna genomföras: Hamnpersonalen, lokala fackklubbar, IF Metall och Logent förbereddes, så att fartyget inte skulle kunna komma in och lasta utan klartecken. Håkan André och Göran Larsson påbörjade sedan samtal och förhandlingar med kaptenen ombord. – Vi var ombord i tre timmar och pratade, och det var bra och lugna samtal. De insåg att de var tvungna att skriva under om de ville lasta, så nu är det nya anställningsavtal för 19 kinesiska sjömän. De har grundlön, semesterersättning, övertid – allt. Det känns väldigt bra, säger Håkan André. – Det är det här som är den svenska modellen: De som kommer till Sverige ska inte åka härifrån utan ordentliga avtal. Förhoppningen är att avtalen som skrivs också ska tillämpas. ITF:s inspektörer brukar kontrollera fartygen något halvår senare. FAKTA Internationella transportarbetarefederationen ITF är en internationell facklig organisation som arbetar globalt för att säkra rättigheter för både sjömän och andra anställda inom transportnäringen. ITF knyter ihop 700 fackförföreningar över hela världen med redare och andra arbetsgivare inom transportnäringen. AktuelltArbetsmiljöFackligtInternationellt Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025