Arber Gashi, Socialdemokraterna, Maria Stockhaus, Moderaterna samt Mattias Ottosson, också S, diskuterade de problem som finns för föräldrar som jobbar till sjöss. Arbetsmiljö Vara förälder till sjöss – går det? 24 Juni 2025 Att vara förälder och jobba till sjöss – går det? Den frågan var fokus för det inledande seminariet den första Almedalsdagen. Och svaret – ett nja med en hel del förbättringspotential. Sjöbefälsföreningen stod för dagens första programpunkt på den Maritima mötesplatsen i Almedalen. Utifrån en enkät gjord bland fackförbundets medlemmar ställde man frågor till en politikerpanel bestående av Arber Gashi (S), Maria Stockhaus (M) och Mattias Ottosson (S). Utgångspunkten var några av de svårigheter som möter det sjöbefäl som blir förälder. Av enkätsvaren framgick att två tredjedelar av de medlemmar som besvarat enkäten övervägt att sluta jobba till sjöss på grund av svårigheter att kombinera jobbet med föräldraskap. En stor fråga är de olika regler som gäller i olika kommuner gällande om man som vederlagsledig får lov att ha sitt barn på förskola eller inte. Nästan hälften av de som besvarat enkäten hade upplevt problem på förskolan på grund av sitt arbete till sjöss. ”Att få höra ’pappa när ska du till båten igen så jag kan få vara på förskolan’ gör ont i hjärtat” löd en kommentar från en medlem. Från politikerhåll var reaktionen både förvåning och förståelse. – Jag har faktiskt inte stött på den här frågeställningen tidigare, sa Maria Stockhaus. Men det låter inte rimligt att föräldrar som jobbar heltid inte får ha barn på förskolan. Jag tolkar det här som att det från kommunernas håll finns en okunskap om villkoren när man jobbar till sjöss och då är det viktigt att vi tar upp den diskussionen. Mattias Ottosson tyckte frågan var komplicerad. – Förskolan är hårt ansträngd, och frågan är om alla verkligen ska ha rätt till en förskoleplats för statliga pengar när man är ledig. Det är en komplicerad fråga. En annan fråga handlade om att det är svårt, dyrt och komplicerat att få tillbaka sina behörigheter (de måste förnyas inom fem år), och att många föräldralediga därför lämnar sjöfarten när de börjar jobba igen. Ytterligare ett problem är att många kvinnor blir hemskickade med graviditetspenning när de blir gravida. De blir förbjudna att jobba ombord under graviditeten på grund av risker för fostret när man jobbar i en miljö med buller och vibrationer. Men graviditetspenning är betydligt lägre än sjukpenning, vilket innebär en ekonomisk förlust och stress för många kvinnor inom sjöfarten. Arber Gashi pekade på att S tillsatt en utredning med förslag om att höja upp graviditetsersättningen så den blir jämställd med sjukpenningen. – Jag tror det är viktigt att en sådan åtgärd kommer på plats, sa han. Maria Stockhaus tyckte det var en fråga som borde skjutas tillbaka till arbetsgivaren. – Redaren borde ge kvinnor som blir gravida möjlighet att jobba i land, det är mer ett arbetsgivaransvar än ett politiskt ansvar, ansåg hon. Alla tre politiker ville gärna se fler kvinnor inom sjöfartsnäringen och insåg problematiken i de frågor Sjöbefälsföreningens medlemmar tog upp – men några raka svar på konkreta åtgärder kom inte under seminariet. AktuelltArbetsmiljö Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025