Tor Viking II i Finska viken. Foto Stefan F Lindberg Nyheter Vikingarna skiftar flagg 09 Juni 2017 Viking Supply Ships flaggar ut sina två svenska ankarhanterare Tor Viking II och Balder Viking till Norge. Rederiet vill samla alla fartyg i samma bolag. De fyra andra ankarhanterarna har redan skiftat från dansk till norsk flagg. Att samla hela flottan under samma tak är främsta anledningen till att man flaggar om. – Idag är det två olika bolag och två LAS-listor. Att samla flottan skapar flexibilitet och gör det lättare att flytta anställda mellan fartygen, säger Christer Lindgren, klubbordförande i VSS. Beslutet är tråkigt, tycker han. Och tajmingen är dålig. – Det är olyckligt att beslutet kommer när tonnageskatten precis införts. Det ger fel signaler. Men bolagets skäl att flagga ut har ju inget med tonnageskatt att göra. Alla anställda, varav drygt 20 på Sekos avtalsområde, har erbjudits att följa med till den nya flaggen. Löner och anställningsförhållanden ska motsvara dem under svensk flagg. De anställda får också behålla sin anciennitet (anställningstid). – Ancienniteten var en väldigt viktig fråga för oss i förhandlingarna med rederiet, säger Christer Lindgren. Det och alla som vill får behålla sina jobb. Efter flaggskiftet hamnar besättningen på Tor Viking II och Balder Viking på samma LAS-lista som de fyra andra ankarhanterarna, vilket enligt Christer Lindgren är positivt. Ju fler fartyg desto stabilare situation för de anställda, särskilt i en volatil bransch som offshore. – Jag hoppas att bolaget nu börjar tjäna pengar igen. Att det inte går bra är ett större hot för oss än flaggen. Både Christer Lindgren och Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk, får inför flaggskiftet mycket frågor från berörda medlemmar. Framför allt om pensioner, försäkringar och trygghetssystem. – Bor man i Sverige och är anställd i ett norskt bolag så blir det lite mer trixande, det kommer man inte ifrån, säger Mikael Lindmark och fortsätter: – Vi kan inte hindra rederiet från att flagga ut, men vi har markerat att vi tycker det är en dålig idé. Omflaggningen av Tor Viking II och Balder Viking sker i sommar. Fartygen registreras i det norska nationella registret (NOR) och det norska sjömansfacket får avtalsrätten för fartygen. Men Christer Lindgren har inga planer på att byta fackförbund. – Nej, jag lär bli kvar i Seko sjöfolk ändå, säger han. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025