Efter 50 år till sjöss har Finn Nielsen fortfarande inte tröttnat på inseglingen till Majnabbe. Efter intervjun reste han, tillsammans med frun, för första gången som passagerare till Kiel. Foto Dick Gillberg Nyheter Sista inseglingen för Finn 25 Juni 2017 Från Sessanlinjen till Stena Line. Men alltid med Majnabbe som bas. Finn Nielsen har mönstrat av efter 50 år till sjöss, och 50 år som medlem i Seko sjöfolk. Vi står vid parkeringsplatsen vid Stenas Tysklandsterminal och Finn Nielsen pekar ut var färjorna brukade ligga i den nu igenfyllda hamnbassängen. Det är bara en av alla förändringar under de senaste 50 åren. Men om nya asfaltsplaner och terminalbyggnader vittnar om händelser på land har utvecklingen till sjöss varit än större. – Vi tog bara tio lastbilar ombord på min första färja, Prinsessan Desirée, sedan var det fullt, berättar han och gör en gest mot kajen och den nästan tre gånger så långa Scandinavica som med lätthet tar tiofalt med last. Även arbetet har utvecklats på många sätt. När Finn Nielsen började arbeta på Sessanlinjen var arbetstiderna längre och arbetsmiljön var bullrigare, smutsigare och farligare. Skyddsutrustning var näst intill obefintlig. – Det var egentligen konstigt att det inte hände mer, säger han och skakar på huvudet. Arbetstiderna började väl bli bättre ganska snart efter jag började på sjön, och övrigt har kommit stegvist. I efterhand är det otroligt hur snabbt allt gått, menar han. Han skulle ju egentligen bara arbeta ombord en sommar som mässkalle medan han väntade på att få börja som elektriker hemma i Frederikshavn. – Men det blev att jag stannade kvar. Lönen var bra, och det var bra arbetskamrater. Efter ett och ett halvt år började Finn som motorman, ett arbete som han trivdes ännu bättre med. Att se – och verkligen uppleva – de stora maskinerna under drift gav en bra känsla efter service- och underhållsarbetet. – Desirée hade två helt fantastiska sju-cylindriga huvudmaskiner från Nohab, de var verkligen speciella. Och maskinerna styrdes från bryggan via skeppstelegraf. Finn Nielsen hann med tre färjor på Sessanlinjen, Desirée, Margaretha och Christine, innan han började jobba för Stena Line (som då förvärvat Sessanlinjen av konkurrensskäl). Med Kronprinsessan Victoria började han segla på Stenas linje till Kiel. – Först låg vi i trafik till Frederikshavn men efter något år sattes hon in på Kiellinjen, och jag följde med. Den färjan var verkligen bra i maskin, säger han. ”Jag har trivts med alla mina arbetsuppgifter och alla mina båtar. Det är därför jag har stannat” Efter några år bytte han ändå arbetsuppgift till inredningsreparatör 1985. Det nya jobbet innebar att han fick hela färjan som sin arbetsplats, och ett jobb med mycket kontakt med arbetskamrater och passagerare. – Som reparatör träffar man mycket folk. Det är roligt. Jag har trivts med alla mina arbetsuppgifter och alla mina båtar. Det är därför jag stannat. Han har heller aldrig tröttnat på rutten, eller inseglingen till Göteborg och Majnabbe. – Naturen är fantastiskt, tycker jag. Vattnet har aldrig samma färg, solen bryter det lite olika varje gång. Det kan vara helt grönt eller helt svart. Jag blir lika tagen varje gång. Finn Nielsen avtackas av Ulf Nordström, Stenaklubben, med en tavla och en bok. Foto Dick Gillberg Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025