– Det är många som missar att rapportera, säger Patrik Jönsson, analytiker på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning. Foto: Transportstyrelsen Nyheter Enklare att rapportera olyckor 15 Augusti 2017 Ett nytt och enklare formulär ska underlätta vid rapporteringen av sjöolyckor och tillbud till Transportstyrelsen. För att kunna förbättra sjösäkerheten är det viktigt för Transportstyrelsen att få veta vad som inträffar till sjöss. Därför har myndigheten nu förenklat både formulär samt reglerna kring rapportering. – De som arbetar till sjöss ska rapportera in tillbud och olyckor till oss för att vi ska kunna arbeta så bra som möjligt med sjösäkerhetsfrågor, säger Patrik Jönsson, analytiker på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning. Det är många som missar att rapportera vilket är olyckligt då rapporteringen är nödvändig och dessutom lagstadgad. Förra året skickades få rapporter in, jämfört med exempelvis luftfarten. – Dessa låga siffror får oss att reagera eftersom vi vet att det sker fler tillbud inom sjöfarten. Vi tror att det möjligen handlar om okunskap eller olika syn på vad som är en olycka och ett tillbud, säger Patrik Jönsson. I vår nya föreskrift har vi bland annat definierat vad som menas med ett tillbud eller en olycka till sjöss och vad som skiljer dem åt. Exempel på tillbud är maskinhaveri, ett fartyg som nästan går på grund (kanske en felutmärkning i farleden) och händelser vid förtöjning, lastning och lossning (till exempel att trossen går av). Handlar det om ett tillbud eller en olycka är det alltid till Transportstyrelsen man ska rapportera, förklarar myndigheten. Många sjömän tror, enligt Transportstyrelsen, att arbetsplatsolyckor ombord eller kring fartyget ska rapporteras till Arbetsmiljöverket, men även dessa ska i princip alltid skickas till Transportstyrelsen. För att rapportera in en olycka eller ett tillbud använder du ett formulär som finns på Transportstyrelsens webbplats. Det nya formuläret är enligt myndigheten betydligt enklare och mindre omfattande än det gamla. Med dessa förändringar hoppas Transportstyrelsen på att fler skickar in sina rapporter. Det är ju sjösäkerheten det handlar om. – Med hjälp av rapporteringen kan vi rikta in oss på att arbeta med de områden inom sjöfarten där det behövs. Vi vill också förebygga arbetsplatsolyckor för personalen ombord och skapa en bättre arbetsmiljö. Vet vi vilka tillbud och olyckor som sker kan vi hjälpa till att förbättra deras arbetsmiljö, säger Patrik Jönsson. En olycka är både tragisk för de som drabbas och kostar mycket pengar för redaren. En ökad rapportering leder till större kunskap hos Transportstyrelsen, som då kan utöva bättre tillsyn på rätt saker och arbeta med förebyggande sjösäkerhetsarbete som förhindrar att liknande olyckor inträffar i framtiden och i slutändan leder till minskade kostnader för redaren. – Vi får en klarare bild av vad som faktiskt inträffar, något som även skulle underlätta vid vårt tillsynsarbete. Idag måste vi göra tillsyn på hela fartyget, men om vi får in rapporter om vilka tillbud som sker skulle vi istället kunna rikta in tillsynen på rätt saker, alltså utöva en riskbaserad tillsyn, och på så sätt spara både tid och pengar, säger Patrik Jönsson. Rapporterna används även till att skriva en årlig sjösäkerhetsöversikt med statistik uppdelat på fartygstyp. Statistiken visar exempelvis att många allvarliga olyckor inträffar på ribbåtar och pråmar. Statistiken och rapporterna har flera användningsområden, exempelvis för utredningar hos statens haverikommission, för forskning och för sjöfartsverkets infrastruktur. Aktuellt Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025