Alltför långsam handläggning av arbetsmiljöärenden är inte okej, menar JO som nu kritiserar Transportstyrelsen. Foto: Freeimages.com / Jason Morrison Arbetsmiljö JO kritiserar Transportstyrelsen 26 September 2017 Ett skyddsombud i ett svenskt färjerederi anmälde Transportstyrelsen till riksdagens justitieombudsman för långsam handläggning av ärenden som rör arbetsmiljön ombord. Nu får myndigheten kritik – och anmälaren rätt. Anmälan rör tre arbetsmiljöärenden som skyddsombudet skickat till Transportstyrelsen då han upplevde att det inte hjälpte att prata med arbetsgivaren. Två av ärendena tog drygt tio månader för Transportstyrelsen att handlägga. Det tredje inleddes i december 2015 och är fortfarande inte avslutat. Anmälaren anser heller inte att Transportstyrelsens arbetsmiljötillsyn fungerar och påpekar bland annat att skyddsombud inte deltar vid arbetsmiljöinspektioner utan bara informeras genom muntliga samtal som inte protokollförs. Enligt förvaltningslagen ska myndigheter handlägga ärenden så enkelt, billigt och snabbt som möjligt. När Transportstyrelsen själva på uppmaning av justitieombudsmannen (JO) granskade hur arbetsmiljöärendena hanterats kom man fram till att handläggningstiderna inte varit förenliga med lagens krav på snabbhet. Detta håller JO med om. ”Transportstyrelsen ska kritiseras för den långsamma handläggningen av ärendena”, skriver JO i sitt beslut och tillägger dessutom att man förutsätter att ett av de avslutade ärendena skyndsamt tas upp för omprövning. Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig i Seko sjöfolk, anser att kritiken är berättigad. Handläggningen av ärenden har i många fall tagit alldeles för lång tid. I förlängningen kan det leda till att skyddsombuden tröttnar på sina uppdrag, menar han, då de upplever att de inte får något gehör för sitt skyddsarbete från myndigheten. – Förhoppningsvis tar myndigheten till sig av kritiken och börjar prioritera arbetsmiljöfrågorna nu när detta uppmärksammas av JO, säger han. AktuelltArbetsmiljö Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025