Som sista G3:a i drift kördes Conveyor upp på stranden i Alang i början av oktober. Hon hade sällskap av Cartier som anlände en dryg vecka tidigare. Foto: Peter Rautiainen Fartyg ACL misstänkta för brott efter skrotning i Alang 21 November 2017 ACL är under polisutredning i Tyskland efter skrotning av Cartier och Conveyor i Alang. Misstankarna gäller brott mot EU:s regler om transport av avfall, skriver DN i en stor granskning. Redan i juli i år fick tyska och brittiska myndigheter varningar från organisationen Shipbreaking Platform om att ACL planerade att skrota Cartier och Conveyor i Alang. Enligt DN följde flera europeiska myndigheter Cartiers och Conveyors sista resor. Däribland svenska Naturvårdsverket. Grundregeln är att fartyg som befinner sig i EU och ska skrotas ska transporteras till en återvinningsanläggning inom EU eller i ett OECD-land. Atlantic Conveyor befann sig fortfarande inom EU och det fanns möjlighet att ingripa och hålla kvar fartyget om misstankarna skulle stämma. Naturvårdsverket hade ett möte med ACL som hävdade att rederiet inte beslutat vad som skulle hända med fartygen. ”Så här långt har vi inga misstankar om illegal avfallstransport”, skrev Naturvårdsverkets handläggare och tillade att det kanske finns ett annat scenario i bakgrunden men att det i så fall inte är lätt att bevisa. Under tiden lämnade även Conveyor europeiskt farvatten. Conveyor hade en sista last med bilar som lossades i Dakar. Systerfartyget Cartier blev däremot liggande i Sydafrika innan de hittade en last med containers att ta som sista frakt. På så sätt misstänker de tyska myndigheterna att ACL medvetet har rundat EU:s bestämmelser. Ingen av fartygen hade heller angivit Alang som slutdestination i AIS. Eftersom Hamburg var båda fartygens sista hamn inom Europa har tysk polis inlett en förundersökning om brott. En av utredningarna har även gått vidare till åklagare, enligt DN. Andrew Abbot, vd för ACL, säger till tidningen att bolaget bestämde sig för att skrota fartygen först när de befann sig utanför Afrikas kust. – Det var logiskt för oss ur en geografisk synvinkel eftersom vi hade varit i västra Afrika och lämnat last. Det finns både dåliga och professionella anläggningar för upphuggning i Alang. Vi valde den som var godkänd och certifierad. Vi har inte gjort något som är olagligt, utan har följt alla regler, säger han. Samtidigt menar ILO att arbetet i Alang är mycket riskabelt. I snitt dör 15 arbetare per år i arbetsplatsolyckor på den indiska stranden. Över 10 000 människor arbetar med upphuggningen av fartyg på den indiska kusten. Mycket av arbetet görs för hand med enkla verktyg i tidvattenzonen. En forskningssammanställning från 2016 av EU-kommissionen visar även att kustområdet i Alang är kraftigt förorenat av tungmetaller. Just nu pågår ett internationellt arbete för att stärka lagstiftning kring fartygsskrotning. Europeiska fartyg ska i framtiden endast skrotas inom EU eller på anläggningar som uppfyller särskilda krav. Två anläggningar i Alang har ansökt om att införas på den godkända listan, enligt DN. Läs granskningen i DN Läs även Atlantic Conveyor till upphuggning i Alang AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025