Regeringen inför nya miljösanktionsavgifter för fartyg som bryter mot bestämmelserna om högsta tillåtna svavelhalt i bränslet. Foto: freeimages Nyheter Kännbart att använda fulolja 07 Juni 2018 Upp till 500 000 kronor i böter vid för hög svavelhalt i bränslet. Och dubbelt upp om det upprepas. Regeringen har kommit med nya bestämmelser för att motverka användningen av fulolja i driften. Den nya miljösanktionsavgiften ska dels leda till minskade utsläpp från kommersiell sjöfart men även bidra till rättvisa konkurrensvillkor. Som det har varit har det funnits starka ekonomiska skäl att strunta i bestämmelserna om högsta tillåtna svavelhalt i marint bränsle – olja med hög svavelhalt är helt enkelt så mycket billigare än miljövänligt bränsle med låg svavelhalt, skriver regeringen. Och man lägger inte fingrarna emellan. En fartygsägare som blir påkommen att bryta mot reglerna kan inte skylla på misstag eller okunskap. Om tillsynsmyndigheten konstaterar att svavelhalten är för hög måste den som är ansvarig betala en miljösanktionsavgift oavsett anledning. − Genom denna reform kan tillsynsmyndigheterna besluta om effektiva och kännbara åtgärder mot dem som fuskar med fartygsbränsle. Min förhoppning är att detta kommer leda till minskade utsläpp från den kommersiella sjöfarten och bättre konkurrensvillkor, säger miljöminister Karolina Skog (mp). Den lägsta sanktionsavgiften är 5 000 kronor och den högsta 500 000 kronor. Avgiftens storlek varierar beroende på fartygets motoreffekt och bränslets svavelhalt. Ju högre motoreffekt och svavelhalt, desto högre sanktionsavgift. Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse, och överträdelsen trots det fortsätter eller upprepas, dubbleras böterna. Avgiften kan med andra ord bli så hög som en miljon kronor. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025