Esvagt är ett danskt rederi som är specialiserat på att erbjuda servicetjänster till offshoreverksamhet inom vind, olja och gas. Esvagt Froude arbetar mot vindsektorn. Foto: Esvagt Nyheter Danskt rederi söker svenskt sjöfolk 06 Juli 2018 Danska rederiet Esvagt söker svenska sjömän. Rederiet har en flotta på 43 fartyg med 850 danska sjömän ombord. Men nu har företaget svårt att få tag på nya skibsassistener. – Arbetsgivarorganisationen Danska Rederier tog kontakt med mig för att Esvagt inte kunde hitta tillräckligt med danskt sjöfolk, berättar Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjofolk. Och vi har ju kompetenta och duktiga sjömän i Sverige, även om matroser och motormän med arbetslivserfarenhet är hett eftertraktade även hos oss i Sverige. Esvagt är specialiserat på att erbjuda service- och supplyfartyg till offshoreverksamhet inom vindkraft, gas- och oljeindustrin. Arbete som skibsassistent i Danmark motsvarar det arbete som svenska matroser och motormän utför. Med Esvagts SOV-fartyg (Service Operation Vessel) erbjuder rederiet en plattform för underhåll av vindkraftverk till havs. Ombord finns bland annat boende för vindkraftstekniker, konferensrum och lager för reservdelar. Man har också ett antal fartyg som är specialiserade på transport av personal till riggar, samt olika räddningsuppdrag. Rederiet grundades 1981. I början av juli tog Esvagt leverans av två nya fartyg för arbete inom vind- samt gas och oljeindustrin. Esvagt Corona är ett standby/räddningsfartyg. Fartyget är byggt 2004. Foto: Esvagt Om du är intresserad kan du läsa mer om Esvagt, vilka krav de ställer, och ansöka om jobb via länken till Esvagts rekryteringssida här. Att svenskt sjöfolk i manskapsbefattningar är eftertraktade i Danmark är ett gott tecken, menar Kenny Reinhold. Det är ett kvitto på att matroser och motormän i Sverige har ett utmärkt rykte internationellt. Men det finns en sak att ha med i beräkningen innan man tar en anställning i Danmark, menar Kenny Reinhold. – Det danska och svenska nettolönesystemet skiljer sig åt vilket medför att eventuella ränteavdrag kan påverkas, sedan gör även A-kassan i Sverige en annan bedömning av lönen som blir A-kassegrundande på grund av nettolönerna i Danmark. Jag uppmanar alla som söker att överväga för- och nackdelarna samt sätta sig in i regelverket kring det danska systemet och fundera över konsekvenserna som detta medför jämfört med det svenska sociala skyddsnätet inklusive pensionen, säger han. Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025