Anna Bergstrand (som håller i mikrofonen) är HR-chef i Skärgårdsbolaget och var en av deltagarna i paneldebatten om sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Övriga deltagare är från vänster Elin Stenberg, HR-chef i Tallink Silja, Erik Froste, Rederichef Färjerederiet, Carolina Kihlström, projektledare och kommunikationsansvarig för Svensk Sjöfart och Fredrik Jonsson, chef för sektionen för sjövärdighet på Transportstyrelsen. Foto: Klara Johansson Nyheter #metoo är ingen fluga 06 Februari 2019 Medvetenheten om sexuella trakasserier har ökat inom sjöfarten – men frågan måste fortsatt lyftas. Det sa Elin Stenberg och Anna Bergstrand, HR-ansvariga på Tallink Silja och Skärgårdsbolaget, i sitt föredrag om kränkande särbehandling på Transportstyrelsens sjöfartsseminarium. – Om tio år hoppas jag att vi tänker ”hur kunde vi ha det som det var så länge?”, säger Anna Bergstrand, HR-chef på Skärgårdsbolaget, och fortsätter: – Vi pratar mycket idag om att minska koldioxidutsläppen. På samma sätt hoppas jag att mänskliga utsläpp, som kränkande jargong och skämt på andras bekostnad, inte längre är accepterade om tio år. Transportstyrelsens sjöfartsseminarium i Göteborg ägnar i år en hel eftermiddag åt sexuella trakasserier och kränkande särbehandling. Talarna är överens om att ämnet måste lyftas och bli något som det pratas om ute på arbetsplatserna, ombord och iland, vid fikabord och i skyddskommittéer. Sedan #metoo exploderade hösten 2017 har mycket hänt inom sjöfarten. Branschsamarbetet #vågrätt håller på att ta fram en policy för hela sjöfarten och ute i rederierna finns flera konkreta exempel på utbildningar och annat som genomförts, berättade Carolina Kihlström, kommunkationsansvarig på Svensk Sjöfart. Hon påpekade även att arbetet mot sexuella trakasserier och kränkande särbehandling rent krasst påverkar företagens lönsamhet. – Det finns en massa fördelar med att arbeta med de här frågorna. Minskad sjukfrånvaro, högre engagemang bland medarbetarna, färre som slutar och ökad säkerhet. Det tjänar företagen på, sa hon. Elin Stenberg, HR-chef på Tallink Silja, håller med om att det blivit bättre. – Medvetenheten har ökat, det har blivit mindre okej att säga vad som helst. Fler markerar oftare och tydligare, säger hon. Men problem finns fortfarande. Arbetet måste fortsätta. – Vi måste sluta stoppa huvudet i sanden och skylla på andra. Och vi måste sluta säga att ”sjöfarten är en så speciell bransch”. Det spelar ingen roll – det är fortfarande en arbetsplats där vi måste bete oss ordentligt, säger Anna Bergstrand. Fredrik Jonsson, Transportstyrelsen, tog upp kränkande särbehandling när det gäller olika kulturer och gav exempel på vad myndighetens inspektörer möter vid hamnstatskontroller ombord i utländska fartyg. Dubbel bokföring, sjömän som inte får lön och sjömän som på olika sätt kränks. – Detta sker här, i våra hamnar, sa han vilket ledde till en diskussion om hur man skulle kunna förhindra att svenskt gods fortsätter köras på fartyg där sådant förekommer. Kravmärka transporterna? Ställa högre krav på lastägare och konsumenter? I den efterföljande paneldebatten togs frågan om styrmedel upp. Behövs det fler regler och system för att få bukt med kränkande särbehandling? Det gäller att få den drabbade att våga rapportera vad som hänt. Dels för att hjälpa personen, men också för att kunna arbeta förebyggande. Frågan om styrmedel fick inget tydligt svar. Men att det är viktigt att få upp problemen i ljuset stod klart. – Vi måste skapa trygghet för att få fram det som inte fungerar. Hör vi inget så kan vi inte göra något åt det, säger Anna Bergstrand. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025