LNG-drivna Fure Vinga på väg in till Donsö i Göteborgs södra skärgård. Foto: Furetank Nyheter LNG-drivna fartyg räddar liv 05 Juni 2019 Ett fartyg som drivs av naturgas, LNG, minskar utsläppen av koldioxid med över hälften jämfört med konventionell drift – och gasdriften ger även stora hälso- och samhällsvinster. Luftföroreningar som svavel- och kväveoxid har en negativ påverkan på både miljö och människors hälsa. Men det är partiklar som utgör de tydligaste hälsoriskerna. Allt fler sjukdomar, som exempelvis hjärt- och kärlsjukdom, lungsjukdom och stroke, kan kopplas till exponering av partiklar. I Sverige beräknas 7600 personer dö i förtid varje år på grund av exponering för framförallt kvävedioxid och partiklar visar en studie som IVL Svenska Miljöinstitutet och Umeå Universitet publicerade i juni förra året. Luftföroreningar med partiklar har flera källor, exempelvis vägtrafik och eldning med ved och kol. Men även sjöfart och förbränning av tjockolja och diesel. Svavelkontrollområdet, SECA, som reglerar svavelhalten i bränsle för fartyg som trafikerar Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, har lett till stora minskningar av svavel från sjöfarten vilket även minskat partikelutsläppen – med vinster för både samhället och människors hälsa. Med fartyg drivna av LNG tas nästa stora steg. Antalet partiklar reduceras med över 99 procent med en gasdriven motor jämfört med en motor som drivs med konventionella bränslen. ”en årlig samhällsbesparing för ett fartyg på 2,2 miljoner Euro. Då ska man även tänka på att en tanker har en livslängd på 20 år” IVL Svenska Miljöinstitutet gjorde 2017 på uppdrag av Rederi Furetank en jämförelsestudie mellan rederiets LNG-drivna produkttanker Fure West och ett likartat fartyg som drivs med marindiesel, MGO. Enligt IVL sparar Fure West samhället över 23 miljoner kronor. Varje år. – Enligt det trafikmönster vi kör våra fartyg, med en blandning av tätt befolkade områden och mer glesbygd har man kommit fram till en årlig besparing för ett fartyg på 2,2 miljoner Euro, säger Lars Höglund, vd för Furetank. Då ska man även tänka på att en produkttanker har en livslängd på 20 år. I uträkningen har man jämfört beräknad bränsleåtgång och utsläpp av koldioxid, partiklar och andra luftföroreningar. Faktorer som ingår i undersökningen är bland annat kostnader för förkortad livslängd, förstörda skördar och kostnader för koldioxidutsläpp. IVL:s analys blev ett kvitto på att Furetank var på rätt väg när de planerade ett flertal nybyggen med gasdrift. Redan 2016 började rederiet förbereda nybeställningar för att ersätta tonnage. Planerna blev sedan verklighet när Furetank, Älvtank och Erik Thun beställde sex gasdrivna fartyg 2018. – Vi trodde stenhårt på detta, säger Lars Höglund. Vi hade kommit till slutsatsen att vi måste ha mycket renare fartyg i framtiden. Dels för att minska vår miljöpåverkan men också för att komma ned i bränslekostnader. Lars Höglund, vd för Furetank. Foto: Dick Gillberg Fokus i utvecklingen låg på energibesparing och miljösmarta lösningar. Listan med finesser och features är lång, från en ny skrovform med lägre vattenmotstånd till frekvensstyrda elektriska pumpar för lasthantering. Framförallt är alla fartygen utrustade med dualfuel-maskiner. De kan köras på gas – både naturgas och biogas – på öppet hav såväl som i hamn eller vid kaj. Resultatet är en 40-procentig minskning av bränsleåtgången under drift, jämfört med ett motsvarande fartyg byggt 2006. Och en drastisk minskning av utsläpp av koldioxid, svavel- och kväveoxider samt partiklar. ”Av 51 fartyg är 12 dualfuel. Det finns egentligen ingen som är i närheten av det vi gör” Internationellt sett hör svenska rederier till pionjärerna när det gäller användning av LNG. De tre rederiernas satsning på gasdrivna fartyg har också fått mycket uppmärksamhet, berättar Lars Höglund. Särskilt från aktörer verksamma inom miljöreglerade områden. Nyligen sålde Furetank ett av fartygen i serien, Fure Vinga, till Kanada. Samtidigt beställde man ett nytt systerfartyg med en option på ännu ett. – Jag ser intresset som ett erkännande för vår satsning på fartyg med minsta möjliga miljöpåverkan. Av de 51 fartyg som ingår i samarbetet Gothia Tanker Alliance är 12 stycken dualfuel. Det finns egentligen ingen som är i närheten av det vi gör. Fotnot: Furetank, Älvtank och Erik Thun AB ingår tillsammans med tre andra rederier i samarbetet Gothia Tanker Alliance. Reducering av utsläpp vid jämförelse med konventionella fartyg Koldioxid: 55 procent (kan elimineras vid drift med biogas) Kväveoxid, NOx: 86 procent Svaveloxid, SOx: 99 procent Partiklar: 99 procent Källor: IVL report: No. U 5863 Environmental assessment of LNG tankers for Furetank och IVL report: No. C317 Quantification of population exposure to NO2, PM2,5 and PM10 and estimated health impacts Aktuellt Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025