Den nya Route S går närmare svenska kusten än vad Route T gör. Sjökortsbild från Sjöfartsverket (lånad av dagensbatliv.se) Nyheter Nytt ruttsystem införs idag 01 Juli 2020 Idag tas Route S i drift. Den nya rutten i Kattegatt ska avlasta den befintliga och hårt trafikerade Route T. Den 1 juli tas ett nytt ruttsystem för handelsfartyg i drift i Kattegatt. Syftet är att glesa ut trafiken, öka sjösäkerheten och gynna klimatet. Den nya Route S innehåller tre trafiksepareringar. – Förenklat handlar det om att fartygen längs med sträckan Skagen till Öresund får en annan rekommenderad väg än med det tidigare systemet. Eftersom sjötrafiken nu glesas ut allt mera förstärks samtidigt säkerheten längs med rutten. Till följd av detta räknar vi också med att olycksrisken vid fartygsmöten kommer minska med så mycket som upp till 76 procent, säger Klas Östergren, kartingenjör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande. Genom att glesa ut och leda om delar av dagens hårt trafikerade handelstrafik skapas också nya förutsättningar för att utöka den befintliga handelssjöfarten. Detta genom att allt flera fartyg nu kommer kunna trafikera rutten, vilket i sin tur leder till allt mer gods kommer kunna gå via sjövägen. – Systemet genererar både ekonomiska och klimatpositiva effekter för sjöfarten. Vi beräknar att bränsleförbrukningen bland handelsfartygen mellan Skagen och Öresund kommer minska med upp till sex procent som en direkt följd av detta. Detta är positivt för rederierna, men inte minst för klimatet, säger Klas Östergren. Den nya rutten påverkar även fritidsseglare. Klas Östergren uppmanar alla båtägare att uppdatera sjökorten ombord och att följa de sjövägsregler som gäller. – Som småbåtsägare gäller det nu att hålla huvudet på skaft. Trafikmönstret ute till havs kommer att förändras, och allt flera fartyg kommer gå allt närmare den svenska kusten, säger han. Det nya trafiksepareringssystemet är ett myndighetsgemensamt projekt mellan Sjöfartsverket, Transportstyrelsen samt deras danska motsvarigheter. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025