Carl Mårtensson, presschef inom Stena Line. Foto: Stena Line Reportage Rederiet: Fel tajming att kommentera 01 November 2020 Stena Line har getts möjlighet att kommentera kritiken men väljer att avstå. – Det är fel tajming för oss att kommentera. En del av detta är saker som vi just nu förhandlar om, säger presschef Carl Mårtensson. Ökad arbetsbörda, dubbla budskap och kritik om att verkligheten inte stämmer med vad som sagts vid förhandlingar. Bolagets tanke kring att ha färre befattningar och uppfattningen att cateringvärdar gör samma arbete till lägre lön. Stena Line har fått möjlighet att bemöta den kritik som tas upp i reportaget (här och här) men avböjer i dagsläget att kommentera. – Vi försöker vara så transparenta vi kan men just nu är det fel tajming för oss att kommentera, säger presschef Carl Mårtensson. Han hänvisar till att man nyligen haft samverkansmöten där samtliga fackförbund var inbjudna. Enligt Carl Mårtensson redogjorde bolaget då för sin fortsatt utsatta position på grund av covid-19, som inneburit stora neddragningar i verksamheten, många förlorade arbetstillfällen och som kommer att innebära stora ekonomiska förluster för bolaget under året. – Tillsammans med våra medarbetare, partners, kunder och självklart fackförbunden försöker vi gemensamt hitta lösningar framåt, trots en fortsatt stor osäkerhet i världen. Vi har löpande samverkan och förhandlingar med Seko sjöfolk och därför vill vi inte diskutera sakfrågor i Sjömannen för tillfället, säger Carl Mårtensson. Vi försöker gemensamt hitta lösningar framåt Rent allmänt gäller det som tidigare kommunicerats om att Stena Line ska fokusera på ett mer transportinriktat erbjudande. – Det är vår ambition och det stämmer fortfarande, säger han. Angående frågan om varsel vs korttidspermitteringar hänvisar han till sitt svar på samma fråga i Sjömannen i våras. – Vi agerade fort eftersom vi såg detta hända i hela Stena Lines nätverk samtidigt. Det handlar om att säkra affären och hålla kostnaderna nere. Varsel handlar också, även om Seko kanske inte håller med mig här, om att säkra andra arbetstillfällen. Om vi inte säkrar de affärer vi har, hamnar vi i ett ännu sämre läge och kan behöva säga upp fler, sa han då. Läs också: Högt tempo efter nedskärningar Läs också: Inte vad vi kom överens om Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025