Nybyggda Fure Viten har svensk flagg som sina tidigare systrar i serien. Foto: Furetank Nyheter Åttonde systern levererad 22 Juni 2021 Idag lämnar nybyggda Fure Viten varvet i Kina. Tankfartyget är det senaste i en serie på hittills åtta fartyg – och enligt rederiet världsbäst på att leva upp till FN:s klimatmål för sjöfarten. Det är enligt Furetank gasdrift och en unik kombination av bränslebesparande lösningar som gör det senaste nybygget bäst i världen när det gäller kraven på utsläppsminskning för nya fartyg. FN:s sjöfartsorganisation IMO mäter utsläpp genom energieffektivitetsindexet EEDI, där lägre värde betyder mindre utsläpp. Enligt rederiet ligger Fure Viten med råge under den tillåtna gränsen för fartyg i sin storleksklass. Fure Viten har svensk flagg och en dödvikt på strax under 18 000 ton. Fartyget ingår i en serie på hittills åtta fartyg, av vilka Furetank äger fyra men sysselsätter alla. Serien är utformad av Furetank och FKAB Marine Design i samarbete med Wärtsilä. – Vi har använt hela vår erfarenhet av att utveckla fartyg sedan 80-talet och optimerat varje detalj i utformningen. Det finns inte ett enda system som vi inte varit inne och rotat i. Kombinationen av samverkande tekniska lösningar för energibesparing är unik, säger Lars Höglund, vd för Furetank, i ett pressmeddelande. Det finns inte ett enda system som vi inte varit inne och rotat i Ombord används batterier istället för hjälpmotorer, och en dysa runt propellern ökar tryckkraften framåt och minskar effektbehovet. Vidare uppger rederiet att skrovformen ger minimalt vattenmotstånd och att huvudmotor och axelgenerator har variabelt varvtal som ökar propellerns effektivitet och sänker bränsleförbrukningen. Varvet där Fure Viten byggts ligger i Yangzhou, Kina. Foto: Furetank Nybygget och dess föregående systerfartyg Fure Vinga är enligt rederiet de första tankfartygen i Europa som är helt färdigutrustade för att driva lastpumparna med el från land. Så snart hamnarna erbjuder denna möjlighet kan det minska fartygens utsläpp ytterligare. Enligt rederiet är detta en viktig satsning eftersom utsläppen vid kaj kan utgöra upp till 20 procent av de totala utsläppen från ett tankfartyg. De åtta fartygen i serien kommer enligt Furetank att drivas med LBG (flytande biogas) eller LNG (flytande naturgas) vilket minskar utsläppen av skadliga ämnen jämfört med oljedrift. – Nästa steg blir att driva fartygen helt utan fossila bränslen. Jag ser framför mig att 2030 kör vi de här båtarna till stor del på LBG med noll fossila utsläpp, säger Lars Höglund. Här kan du följa skeppsdagboken där Fure Vitens besättning rapporterar från jungfruresan Idag lämnar fartyget och hennes besättning varvet i Kina. Foto: Furetank Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025