Företagens erbjudande om fri frakt drabbar alltid någon, enligt fackförbunden bakom rapporten. Foto: Boris Misevic/Unsplash Arbetsmiljö Ny rapport: Fri frakt hotar arbetsmiljön 03 November 2021 E-handeln växte med 40 procent under pandemiåret 2020, men tillväxten slår hårt mot både arbetstagare och klimat. Det visar en färsk rapport från fackförbunden Seko, Handels och Transport. Under pandemin har anställda inom post, transport och lager upplevt ökat utnyttjande, mer övervakning och försämrad arbetsmiljö. Tillväxten har också bidragit till ökade utsläpp och ett ohållbart resursutnyttjande som riskerar att stjälpa Sveriges klimatomställning. Detta enligt rapporten Fri frakt till ett högt pris som presenterats i veckan. Nu kräver fackförbunden krafttag från bransch och politiker. De föreslår en lagstadgad avgift för frakt till kund och för returer, en branschstandard för hållbar e-handel och krav på utsläppsrapportering, bland annat. – Arbetstagarna och klimatet får betala ett väldigt högt pris för den snabbt växande e-handeln. Den extrema prispressen på frakten och företagens hetsjakt på marknadsandelar leder till en usel arbetsmiljö och hotar klimatet, säger Gabriella Lavecchia, ordförande för Seko, i ett pressmeddelande. Kartläggningar och berättelser från anställda visar att ”utvecklingen för närvarande inte sker på ett hållbart sätt och att alldeles för många jobbar med otrygga anställningar och dåliga arbetsvillkor”. Rapporten varnar också för falska egenanställningar i logistikkedjans sista led (så kallade last mile-transporter). Enligt fackförbunden är dessa ett sätt för företag att utnyttja arbetstagare, som går miste om betydande summor i ersättningar och försäkringar. – E-handeln pressas av ett allt snabbare tempo och det finns företag vars affärsidé är att vara snabba. Men det som kallas för innovativa idéer är ofta bara plattformsföretag som dumpar villkoren för arbetstagare, säger Emil Burman, utredare på Seko och medförfattare till rapporten. Det som kallas för innovativa idéer är ofta bara plattformsföretag som dumpar villkoren för arbetstagare När han och de andra utredarna intervjuade anställda i respektive bransch blev det tydligt att upplägget med gratis frakt alltid drabbar någon. – Oftast drabbar det personer som sliter i logistikkedjans sista led. Upplägget med gratis frakt är bara möjligt med dumpade villkor. Men vi ska inte låta någon plikta med lön och villkor för att andra ska kunna handla med fri frakt, säger han. Rapporten fokuserar bara på e-handeln inom Sveriges gränser. Utredarna har alltså inte undersökt villkoren för exempelvis de sjömän som transporterar hit importerade varor. Seko sjöfolk uppmärksammade för några år sedan (i kampanjen Schysta bananer) att transportledet inte ingår i dagens krav- och rättvisemärkningar. Enligt Seko sjöfolk är sjötransporter en förbisedd del av produktionskedjan; det schyst odlade kaffet kan ha fraktats hit via fartyg där besättningen saknar drägliga arbetsvillkor och avtal. – Denna gång har vi fokuserat på sista delen i e-handelns logistikkedja och det blir naturligt inom Sverige. I ett större perspektiv vore det förstås intressant att titta på hela logistikkedjan, kommenterar Emil Burman. Det vore intressant att titta på hela logistikkedjan Någon sådan utredning finns dock inte i pipeline. – Inte i dagsläget. Först ska vi ro detta i hamn. Det lär bli en del synpunkter på våra förslag; det är inte alldeles okontroversiellt att kräva en lagstadgad avgift för frakten, säger han. AktuelltArbetsmiljö Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025