Arkivbild. Bilden har inget med texten att göra. Foto: Magnus Glans Arbetsmiljö ”Arbetsgivaren har ett tungt ansvar” 04 November 2021 Michaela Haga (C), ordförande i trafiknämndens sjötrafikutskott i Region Stockholm, poängterar att arbetsgivaren har ansvar för arbets- och boendemiljön ombord. Efter årsskiftet publiceras också den första delen i en pågående utredning om sjötrafiken i Stockholms skärgård. Waxholmsbolaget svarar för den sjöburna kollektivtrafiken i Stockholms skärgård och ägs av Region Stockholm (tidigare landstinget). Däremot ansvarar Waxholmsbolaget inte för driften av fartygen. Den sköts istället av olika rederier genom offentlig upphandling. Vid den senaste upphandlingen blev Blidösundsbolaget, som numera ägs av det multinationella transportföretaget Transdev, den största fartygsoperatören i skärgården. De driver ett 30-tal fartyg, varav 20 ägs av Waxholmsbolaget och resterande tio av Blidösundsbolaget. Att det skulle finnas problem i boendemiljön ombord i vissa av Blidösundsbolagets fartyg, är ingenting som Michaela Haga hört talas om. Däremot är hon tydlig med att ansvaret för såväl arbets- som boendemiljön ombord ligger hos fartygsoperatören. – Arbetsgivaren har ett tungt ansvar för arbetsmiljön, säger hon. Men om vi får indikationer om missförhållanden ombord eller att lagar och regler inte efterlevs, följer trafikförvaltningen upp det omgående. Det är ingenting vi väntar med tills avtalsperioden tar slut eller tills nästa ordinarie trafikuppföljning. Om vi får indikationer om missförhållanden ombord, följer trafikförvaltningen upp det omgående Hon säger att det i den senaste upphandlingen av skärgårdstrafiken inte ställdes några krav på möjligheter till övernattning i fartygen. Men om det krävs för att upprätthålla trafiken ska övernattningen ske på ett bra sätt. – Det är operatörens ansvar att sörja för en god övernattning för besättningarna. Antingen ombord i fartygen eller på något boende iland. Kanske är krav på övernattning något vi behöver fundera över vid kommande upphandlingar, säger Michaela Haga. Just nu pågår också en sjötrafikutredning där den framtida sjötrafiken och fartygsflottan i Stockholms skärgård utreds. Den första delen av utredningen handlar om driften av fartygen och kommer att publiceras någon gång efter årsskiftet. Därefter påbörjas utredningens andra del som omfattar fartygen och hur gamla fartyg ska kunna ersättas av nya på ett bra sätt. Läs också: Facket kritiserar boendet på äldre skärgårdsfartyg AktuelltArbetsmiljö Text Linda Sundgren Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025