Petra Sviberg. Foto: Nina Varumo Åsikter Sunt att lägga ansvaret där det hör hemma 07 Mars 2023 En glåmig morgon i januari i väntan på att min vårdcentral ska ringa upp och bekräfta en tid läser jag om att restaurang Noma ska stänga nästa år. Anledningen är att verksamheten är socialt och arbetsmiljömässigt ohållbar. Se där ja, ett gott tecken i tiden. Jag samlar på allt sånt här som är små bevis på att ett system riggat för att vi ska peka neråt eller i sidled istället för uppåt äntligen är på väg att rämna. Ett minne av när delar av kökspersonalen från min arbetsplats skickades till Noma för att lära sig hittar fram. De kom tillbaka, inte talandes om spännande råvaror och det nya nordiska köket, utan fulla av beundran inför offerviljan i att resa runt halva jorden för att jobba gratis i sexton timmar om dagen på världens bästa restaurang. Det var tydligt att de ansåg att yrkesstolthet går före solidaritet och hållbara villkor för dem själva och kollegor. Och yrkesstolthet var nu synonymt med att åtminstone i någon mån jobba gratis. Ett riktigt drömutfall för en arbetsgivare kan man säga. Samma saker som nu får Noma att förbereda en stängning av restaurangen. De talar själva om att det måste gå att ha vettiga villkor och ett gott liv också då du jobbar i ett restaurangkök. Jag hoppas att även den trenden från världens bästa restauratör når vanliga köksarbetande sjömän. Det händer saker när vi lyfter blicken och börjar prata om struktur i stället för att peka på varandra. Fenomenet ”quiet quitting”, alltså där människor går till jobbet och gör precis bara det de ska och inget extra utöver det, är det friskaste jag hört talas om. Egentligen en självklarhet. Det känns radikalt bara för att vi så länge levt med en ständigt ökande produktivitet och rättar oss efter högre krav på kvalitet och volym samtidigt som resurserna för att nå dit krymper. Och i stället för att peka på den som planerar arbetet och fördelar resurserna så har vi fått lära oss att döma varandra. Surna till på kollegor som är för långsamma, som tar för många pauser och som inte bär tillräckligt många tallrikar. Springa, slita och samtidigt koka inombords över Britta som är tre minuter sen tillbaka från lunchen. Fast, hur väl planerat och fördelat är ett arbete som inte tål tre minuters försening? Som inte tar i beaktande människors rätt att vara mänskliga? Att få återhämta sig, att få sova ut, ha någon stund av meningsfull fritid ombord? Faktiskt dåligt planerat, rentav uselt. Därför är alla tecken i tiden som pekar mot en annan tendens bra tecken. För det händer saker när vi lyfter blicken och börjar prata om struktur i stället för att peka på varandra. Det har hänt många gånger förut. När kvinnor fick rösträtt. När betald semester blev lag. När arbetare först organiserade sig och fick inflytande över sina avtal. När vi lägger ansvaret där det hör hemma och börjar prata med varandra om hur vi får det bättre, då blir det som verkade radikalt faktiskt normalt. Petra Sviberg Åsikter Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt ”Vi måste prata mer om skatte- och pensionsfrågor” Almedalsveckan är över för det här året. Under tre dagar har seminarier och paneldebatter avlöst varandra på den maritima mötesplatsen i Visby. Seko sjöfolk fanns givetvis på plats för att delta i samtalet. 26 Juni 2026 Aktuellt Sjöfolk har sämre arbetsvillkor än andra yrken De som råkar ha sin arbetsplats på vatten har inte samma lagliga skydd som de som arbetar på landbacken. Det här är absolut ingen nyhet, men eftersom ingen förbättring sker måste det påtalas igen. 25 Juni 2026 Aktuellt 11 000 sjömän evakueras av FN Drygt 11 000 sjömän som i månader suttit fast innanför Hormuzsundet kommer att evakueras av FN. Det uppger FN:s marina organ IMO. 24 Juni 2026 Aktuellt Vad får folk att vilja jobba kvar i sjöfarten? Vad krävs för att de som utbildar sig inom sjöfart också ska vilja stanna kvar i branschen? Det var en av huvudfrågorna vid Sjöbefälsföreningens seminarium i Almedalen. 23 Juni 2026