Det grundstötta fartyget Marco Polo på grund utanför Hörvik. Foto: Kustbevakningen Nyheter Fartyg läckte olja flera sjömil – stor miljöräddningsinsats pågår 23 Oktober 2023 Passagerarfartyget Marco Polo som gick på grund utanför Hörvik norr om Hanöbukten på söndagen läcker olja fem kilometer ut i havet. Nu pågår en stor miljöräddningsinsats. Det var på söndagsförmiddagen som TT-Lines passagerarfartyg Marco Polo, som trafikerar sträckan Karlshamn-Klaipeda, gick på grund i Hanöbukten. – Det har visat sig att färjan gjorde en grundstötning redan tidigare på morgonen och har läckt olja under flera sjömil innan den körde upp på grunden där den står fast, säger Jonatan Örn, Kustbevakningens förundersökningsledare, till SVT.71 personer fanns ombord vid grundstötningen, varav 30 var besättning. Passagerarna samt den personal som inte behövdes ombord evakuerades till hamnen i Karlshamn. En förundersökning har inletts, och brottsmisstankarna som föreligger är brott mot sjölagen samt brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. Det finns i nuläget inga misstankar om att grundstötningen skulle vara något annat än ett olycksfall. – Det är vår bild efter vår inledande tekniska utredning och efter att ha hållit förhör med besättningen att ingen av grundstötningarna var avsiktlig. Den första skedde i en trång passage, sen åkte den vidare i ungefär tre sjömil innan den gick på grund igen och fastnade, säger Jonatan Örn. Kustbevakningen har under måndagen kraftsamlat, och personal och utrustning har samlats i Hörvik för att därifrån styra insatsen. Man har förstärkt med personal från hela Sydsverige för att bekämpa utsläppet, och samarbetar även med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Sjöräddningssällskapet och lokal räddningstjänst. Kustbevakningen arbetar i två parallella spår, dels med miljöräddning, dels brottsutredning.– Miljöräddning är prioriterat: att ta upp så mycket olja som möjligt från vattnet för att i den mån det går rädda stränderna. Olja har nått land, men en stor mängd finns kvar till havs. Vi arbetar tillsammans med ett flertal aktörer för att kunna ta upp så mycket olja som möjligt, säger Erik Svensson från Kustbevakningen som samordnar arbetet på plats.Vädersituationen var under måndagen gynnsam för att ta upp olja till sjöss. Flygbild som visar oljeutsläppet runt det grundstötta fartyget Marco Polo. Foto: Kustbevakningen – Vi har hittills tagit upp två kubik olja och arbetar just nu med en mängdberäkning baserat på flygets observation. Vi vet att utsläppet just nu sträcker sig över fem kilometer ut i havet. Olja som når land kommer ta lång tid att ta upp, säger Erik Svensson. Kustbevakningen meddelar även att dykningar kommer att ske för att inspektera fartygets skrov under ytan. Informationen som samlas in är nödvändig för en bärgning av fartyget. En sådan får ske av ägaren efter beslut av Transportstyrelsen och Kustbevakningen. Aktuellt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025