Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Åsikter Världens sjöfolk är hjältar! 17 September 2024 Det svenska, och all världens sjöfolk är hjältar, glöm aldrig det!! Det var de förr, idag och det är även det imorgon! För er läsare som inte är sjöfolkare eller har arbetat till sjöss någon gång som kanske undrar varför jag benämner sjöfolk som hjältar: Det är för att det sker hjälteinsatser dagligen, bokstavligt talat, och det är ingen överdrift och det sker i massor! Med hjältar så menar jag också att ett fartyg med sjöfolk är som ett samhälle i miniatyr och som ni vet så kan det börja brinna eller någon blir skadad, och då gäller det att det finns professionella och kompetenta sjömän ombord för att direkt lösa problemen. Man kan inte alltid ringa efter brandkår eller ambulans vid akuta och allvarliga situationer ombord. Sjöfolk är problemlösare och doer´s och har dessutom övat och har utbildat sig för att lösa problem, oavsett om det är brand eller black-out. Alla vet vad som skall och måste göras, snabbt och proffsigt, för att ta hand om sin arbetsplats och skeppskamrater. Alla vet vad som ska göras. snabbt och proffsigt. Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk Med detta menar jag också att det är både ett hårt och påfrestande arbete ur många aspekter. Vi har tur, ute till sjöss halva året och hemma resten, men många utländska sjömän har det sämre och kan vara ute både 9 – 10 månader, och vissa har det så sunkigt att de är ute mellan 1 ½ – 2 år (jag har själv varit ute i 16 månader i sträck, men det var på frivillig basis). Av all världens sjöfolk på knappt två miljoner, har en förkrossande majoritet mycket dåliga eller direkt usla villkor. Tyvärr visar sig den mörka sidan av sjöfarten och de skrupelfria fiffelredarna, att man kör runt med substandardfartyg tills de knappt flyter längre, är misskötta och besättningen lever i misär och när de inte kan krama ur mer ur fartyg/flagg så överger man helt enkelt bara fartygen, med besättning, på diverse mindre nogräknade ställen i världen. Fartygen har oftast en obskyr flagga med en flaggstat som inte tar något som helst ansvar för vare sig skrotbåten eller den stackars besättningen som lämnas övergivna och utan förnödenheter, ingen lön och ingen hemresa. 2023 var ett pissigt år, då det visade 132 fall av övergivna fartyg och sjömän. Redan i år (fram till maj månad) visar statistiken att det var 116 övergivna fartyg och flaggorna på fartygen är lika exotiska som redarna i fråga är rövare, svin och banditer. Det är en bättre syn på sjöfolk idag, även ifrån redarhåll och framförallt ifrån Sverige, men tyvärr finns det redare runt om i världen som inte alls bryr sig. För varje fartyg som får en svensk flagg blir det statistiskt sett ytterligare ett schysst fartyg med seriösa redare och fler sjöfolk som blir behandlade som människor. Just det sjöfolket runt om i Sverige och i världen, som är hjältar som ser till att den livsviktiga sjöfarten fungerar och att vi/samhället lever vidare! Kenny Reinhold ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025