Facket svarar Vad händer med mitt jobb vid en upphandling? 12 December 2024 När det blir dags för upphandling av kollektivtrafiken i skärgården så ökar också oron hos våra medlemmar som arbetar i bolagen som utför trafiken. Att vara anställd i ett företag som är beroende av offentlig upphandling kan tyvärr innebära flera nackdelar. Offentliga upphandlingar är ofta tidsbegränsade och konkurrensutsatta, vilket innebär att företagets framtid kan vara osäker om de inte vinner nya kontrakt. Detta kan leda till oro och stress bland de anställda som kanske inte vet om de kommer att ha kvar sina jobb när ett kontrakt löper ut. Osäkerheten för de anställda är det som Seko sjöfolk tycker är det sämsta med upphandling av kollektivtrafik. När en upphandling resulterar i ett skifte av aktör, så är alltid vår högsta prioritet de anställda i det bolag som utför och har utfört trafiken. För det är dessa medlemmar som riskerar arbetslöshet om de inte får följa med till den nya aktören som börjar utföra trafiken. Att automatiskt följa med kallas övergång av verksamhet. Bara för att linjen ska gå mellan samma destinationer, med samma passagerarare och den som upphandlar är samma betyder det inte att det automatiskt är en övergång av verksamhet. Det finns ett antal kriterier som ska vara uppfylld för att det i lagens mening ska vara en övergång av verksamhet. Det nya bolaget och facket kan komma överens om att det är en övergång av verksamhet även om lagens alla kriterier inte är uppfyllda. Här gör vi alltid vårt yttersta för att oavsett förutsättningar få det till en övergång av verksamhet. Skillnaden mellan övergång av verksamhet eller inget är otroligt stor. Lite förenklat kan man säga att får man det till övergång av verksamhet så är det ”business as usual”. Du skriver inget nytt anställningskontrakt, du behåller din anställningstid och så vidare. Är det inte övergång av verksamhet då överlåter man till den nya aktörens goda vilja att ta över så många som den behagar till de villkor som gäller i det bolaget. Det är inte alltid vi lyckas att få det till en övergång av verksamhet men vi lyckas mer än vi misslyckas vilket vi hoppas våra medlemmar i dessa verksamheter uppskattar. Mikael Lindmark Facket svarar Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025